6. Stina

n 36-åriga idrottstjejen, med rötterna i Boden, vars yrkeskarriär gått rasande fort. Från rosad VD i reklamvärlden till Sverigechef för ett av världens starkaste varumärken.

Norrbottens län2008-11-15 06:00
Det började med ekonomistudier på Luleå tekniska universitet och fortsatte med säljjobb på TV3. Efter det har det gått rasande fort för 36-åriga Stina Honkamaa som efter VD-jobbet på mediebyrån Carat i februari i år tillträdde som Sverigechef för ett av världens mest kända
varumärken, Google. Hon är uppvuxen i en miljö där man såg över hinder och där idrottseldsjälen pappa Göran Honkamaa peppade Stina och hennes systrar i skidspåren runt Pagla i Boden. Hon orienterade för Vittjärvs IK och åkte skidor för Sävast AIF och I19 IF. En femte plats på junior-SM är den främsta meriten i längdspåren. Fotbollsspel i Hornskroken och Lira BK finns också på hennes idrottskonto. Envisheten, att inget är omöjligt - och tävlingsinstinkten - har Stina tagit från idrotten med sig in i företagsvärlden. -  Jag är uppvuxen i ett hem där det rådde en positiv syn. Mamma (Kerstin) och pappa (Göran) är båda så till sin natur och det har jag fått med mig. Det gäller att se möjligheterna i det mesta och inte nedslås av motgångar, säger hon. Googles Sverigechef berättar att hon fortfarande håller igång. Löprundor i Liljansskogen
med lillasyrran Sara står på programmet två till tre gånger i veckan. - Hon var och är ju mycket bättre än mig i idrott. Hon får ta det lite lugnt så storasyster hänger med. Då stänger jag av jobbet och njuter bara av att röra på mig. Inga tider eller tävlingshets. Tävlar gör jag i jobbet. Jag är bra på att stänga av jobbet och återhämta mig, det är viktigt när man jobbar hårt, säger hon. Hennes jobb handlar i mångt och mycket om att utbilda och informera marknaden, svenska företag, om möjligheterna med internet. Googles inkomstkälla kommer från företag som köper annonsutrymme i sökmotor och i e-postsystemet Gmail och företag och organisationer betalar för att just deras länkar visas först när personer söker på vissa ord. Googles köp av You Tube i oktober 2006, för motsvarande cirka 12 miljarder kronor, är också en stor utmaning där Google försöker att ta tag om den växande marknaden för videoreklam på nätet. You Tube lanserades i Sverige 23 oktober i år. - Vi går en spännande framtid till mötes, säger en engagerad Stina Honkamaa som av Veckans affärer tidigare blivit utsedd till etta på tidningens Supertalang-lista. Just engagerad, kommunikativ och glad är exempel på hennes styrkor som chef. - Jag är naturligt glad och det
smittar av sig på omgivningen.
Sedan är jag
noggrann. Jag
betar av sak för
sak och gör den ordentligt. Jag är också ganska duktig på att hålla i presentationer. Det handlar mycket om
att vara bra föreberedd, säger hon. På minussidan nämner
hon otålig och att hon ibland marscherar för snabbt fram. Hon har egentligen inga
specifika råd till just kvinnor som vill ta sig fram i näringslivet. - Det gäller samma sak för kvinnor och män - att man
hittar ett arbetsområde som man känner starkt för och tror på. Sedan är det viktigt att man alltid ser möjligheterna och
inte ryggar för svårigheter och motgångar. Allt är möjligt, men det kräver att man satsar tid
och hårt arbete, säger Stina Honkamaa. Idrottstjejen från Boden som blev stor företagsledare.
w Namn: Stina Honkamaa. w Ålder: 36. w Bor: Östermalm, Stockholm. w Familj: Sambo. (Christoffer Bergfors, vice VD Max) w Jag röstar: Jag lägger min röst på Piteå IF:s fotbollsdamer för jag vet vad hur mycket träning som ligger bakom för att lyckas i
elitidrott.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!