Swedish Lapland Visitors Board kommer att tillsammans med tre andra regionala besöksnäringsorganisationer delta i det nationella arbetet med att fram en ny strategi för Sveriges besöksnäring. Strategiarbetet leds av Svensk Turism ab och kommer att utgå från strategiska områden för besöksnäringen som processas fram utifrån ett framtidsperspektiv.
– Det är självklart viktigt att vi är med och bidrar i den nationella strategin för vår näring. Som Sveriges arktiska destination har vi en särprägel. Dessutom är vi den enda destinationen med landgräns till två andra länder och vi vill förstås verka för ett sömlöst resande över gränserna i den arktiska regionen, säger Erika Mattsson, vd, Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter:
– För att fånga upp just våra företags åsikter om utvecklingen framåt går vi i dagarna ut med en undersökning till regionens besöksnäringsföretag, säger Erika Mattsson, vd, Swedish Lapland Visitors Board
Det kommer bland annat att bli fokus på hållbara transporter som samtidigt möjliggör för en växande besöksnäring.
– Syftet med arbetet är att peka ut vägen för hela besöksnäringens hållbara utveckling, både på kort och lång sikt. Det sker i form av en process som tar avstamp i projektet Visit the Future med visioner och delmål som byggs upp längs vägen, säger Anna Hag, projektledare på Svensk Turism ab.
Arbetet med den nationella strategin pågår under 2019 med och näst på tur är diskussioner kring digitalisering, infrastruktur, marknader och målgrupper.
– Näst ut är dialog om besöksnäringen på landsbygden i slutet av maj och där fortsätter Swedish Lapland Visitors Board att delta och lyfta viktiga framtidsfrågor för vår region, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board