Supersommar för Norrtåg

Under sommaren brukar tågresandet minska, men i år blev juli en tufftuff-månad för Norrtåg som ökade sin försäljning rejält. "Allt fler vill resa hållbart och i närområdet", säger Christer Berglund, affärschef för Norrtågstrafiken.

Norrtåg summerar en sommar där försäljningen av enkelbiljetter i juli ökade med 22 procent jämfört med samma månad året innan.

Norrtåg summerar en sommar där försäljningen av enkelbiljetter i juli ökade med 22 procent jämfört med samma månad året innan.

Foto: Patrick Trägårdh

Norrbottens Affärer2019-08-23 07:48

Norrtåg sålde 22 procent fler enkelbiljetter under juli 2019 än samma period föregående år.

– Sommaren brukar vara en period då resandet minskar, så jag blev väldigt glad över att så många åkte med Norrtåg i sommar, säger Christer Berglund som är affärschef för Norrtågstrafiken.

Vad tror du ökningen beror på?

– Jag har inga bevis, men jag har mina aningar. Jag vet att allt fler vill resa hållbart och i närområdet under semestern. Det är ju faktiskt ett mycket skönt och avslappnat sätt att resa. Det tågsemesterkort vi lanserade i våras har bidragit till ökningen men det blev framför allt en viral succé, så det kan ha bidragit till ökat intresse, säger Christer Berglund.

– Sedan har regulariteten, alltså andelen tåg som faktiskt har varit i trafik, varit rekordhögt – 96,25 procent.

Norrtåg

Norrtåg är ett varumärke för den norrländska dagtågtrafiken. Med sex linjesträckningar – från Sundsvall i söder till Kiruna i norr med två armar in mot norska gränsen.

Norrtåg AB är beställare, och ägs av Regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) i Norrbotten och Västernorrland, Länstrafikbolaget Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen.

Operatör för Norrtågstrafiken är Vy Tåg AB (före detta Tågkompaniet).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om