Stora planer på Nordens största turistanläggning

Det har hunnit gå fyra år sedan Tobias Lindfors och Kristoffer Lundström köpte Pite havsbad av Hilding Holmqvist. Mycket har hänt och mycket nytt planeras.

Tobias Lindfors och Kristoffer Lundström. I det nya spaet vid havet finns två pooler utomhus.

Tobias Lindfors och Kristoffer Lundström. I det nya spaet vid havet finns två pooler utomhus.

Foto: Lotten Vallgårda

Norrbottens affärer2019-07-19 10:19

Se: Stort bildextra från Pite havsbad

Tobias Lindfors och Kristoffer Lundström har ägt Pite havsbad i fyra år nu och sedan dess har mycket hänt.

– Vi har tre rekordsomrar bakom oss och ser ut att gå mot fjärde rekordsommaren, säger Tobias och fortsätter:

– Att våra investeringar på över 100 miljoner gett effekt och sporrar oss till att göra fler investeringar och plötsligt har ganska många förändringar hunnit göras på kort tid.

Ett axplock av allt det nya är exempelvis spaet Fyren nere vid vattnet med tillhörande takterrass, renoverat samtliga hotellrum i glashotellet, renoverat Äventyrsbadet, tre nya restauranger, renoverat hela konferensanläggningen, ny lobby och ny frukostmatsal på hotellet och servicehusen på campingen har renoverats.

– Det vi fokuserar på när vi planerar något nytt är att det ska fungerar både under bra och dåligt väder och för samtliga årstider. Det gör att vi inte alls är lika beroende av att sommaren ska vara fin och varm som många andra campingar, säger Kristoffer Lundström.

– Ja, vi är ju en fem-stjärnig camping, men jag skulle snarare vilja kalla detta för en resort eftersom det ordet kanske passar bättre då vi har en kombination av camping och hotell och väldigt mycket aktiviteter, menar Tobias Lindfors.

När Norrbottens Media är där är alla de 1 100 husvagnsplatserna upptagna. De 400 hotellrummen och de 230 stugorna med.

– Ja, vi är maxade idag. Cirka 7 000 boende har vi här nu, ler Tobias.

Han jämför Pite havsbad med en medelstor kommun i Norrbotten. Inom området finns nämligen allt som behövs: en affär, 9 restauranger och 40 andra aktiviteter.

– Skillnaden är väl att populationen här består till 50 procent av norrmän.

Det var för sex år sedan som hotellkungarna för första gången träffades. Idag har de byggt ut sitt imperium Pite havsbad Group med åtta hotell och campingar. Pite havsbad är Nordens största turist och konferensanläggning och Pite havsbad Group tillsammans är Sveriges femte störta hotellfastighetsägare med sina 1775 hotellrum.

– Kristoffer har alltid känt till hotellbranschen och har jobbat i den under många år. Han ville ha en mentor i entreprenörskap. Jag ägde Student Consulting och hade ett tag funderat på ge mig in i turistbranschen när det fanns pengar över så Kristoffer ringde vi rätt tillfälle, och på den vägen är det, säger Tobias.

En kväll när de satt och diskuterade framtiden frågare Tobias, som då var mentor år Kristoffer: "Vad är drömmarna och vad vill vi uppnå i turistbranschen", varpå Kristoffer svarade "ledande i branschen" och de enades om ledande och störst i norra Sverige.

Samma kväll slog de fast att - då var det Pite havsbad de behövde köpa. Tack vare framgången med StudentConsulting så var det möjligt rent ekonomiskt, men havsbadet hade ju redan en ägare...

Tobias Lindfors fick till ett möte med den dåvarande ägaren Hilding Holmqvist.

– Jag förklarade för Hilding att det var en dröm att få köpa Pite havsbad och om han någon gång ville sälja så ville vi köpa Pite havsbad. Först skrattade han, sedan pratade vi ännu lite mer och tillsist gick han hem och funderade, berättar Lindfors.

– Någon dag senare fick jag ett samtal från honom och han klargjorde att "du får börja med Nordkalotten". Nordkalotten var också ett intressant hotell och med tanke på att StudentConsulting har sitt huvudkontor i Luleå så fanns det många synergier. Köpet av Nordkalotten blev klart i augusti 2015 och det visade sig att Nordkalotten-affären gick bra och betalningen för hotellet kom till Hilding. Då hörde Hilding av sig och stämde en ny träff och då gällande förhandlingar om att köpa Pite havsbad. Förhandlingar gick bra och i början på november gjordes affären klar.

– Så inom loppen av tre månader gick jag från att ha aldrig ha varit i hotellbranschen till att äga två stycken och nu är vi uppe i 8 hotell. Det har varit en härlig resa och expansionen fortsätter där vi totalt i koncernen StudentConsulting Invest som både äger StudentConsulting bemannings- och rekryteringsverksamhet samt hotellen omsatt 1,2 miljarder senaste året, säger Tobias Lindfors.

Vilken är er största utmaning nu?

– Det är vintern, även om den borde ses som den lägst hängande frukten här för oss, säger Kristoffer Lundström.

Han menar att utsikt över fryst hav varken är något som är vanligt i södra Sverige, Finland, Norge eller knappt något annat land i Europa. Därför börjar nu en storsatsning på vintern.

– Nere vid vattnet ska vi till vintern ha tio igloos som heter Iglootel som man kommer kunna bo upp till 60 personer i. Iglootel byggs i anslutning till Spaet och alla andra inomhusaktiviteter kommer också fungera på vintern. Det blir vanligare med vintercamping och hotellrummen finns ju alltid. Nu gäller det bara att vi marknadsför detta så ska det nog gå bra, säger Tobias och Kristoffer håller med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!