Rekordsommar för varuhuset: "Tillströmning av norrmän"

Varuhuset Jula har sålt mer än någonsin den här sommaren och slagit omsättningsrekord. "Luleå har haft en riktigt bra sommar och tidig vår", säger Peter Oldenborg, chef för region norr.

40-åringen Jula slår omsättningsrekord. "Vi tror mycket på vårt koncept med gedigna fysiska varuhus i kombination med en stark e-handel, och bra logistik.", säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

40-åringen Jula slår omsättningsrekord. "Vi tror mycket på vårt koncept med gedigna fysiska varuhus i kombination med en stark e-handel, och bra logistik.", säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef.

Foto: Press

Norrbottens affärer2019-08-01 15:50

I år fyller Jula 40 år och firar med en omsättning på över 1,5 miljarder kronor under bara juni och juli. Totalt ökade omsättningen i Sverige, jämfört med föregående år, med cirka 17 procent. I butiken på Storhedens handelsområde i Luleå har de haft mycket mer kunder än vad de brukar, enligt Peter Oldenborg, chef för region norr i Jula Sverige.

– Det är mycket nya kunder och framför allt mycket norrmän. Det är en betydande ökning jämfört med ifjol. Vi kan garanterat se en tillströmning av norrmän i år.

Enligt Peter Oldenborg är norrmännen ute efter campingprylar i första hand. Bland resterande kunder är det mest säsongsprodukter som gäller.

– Allt från skruv och färg till byggprojekt men det är också mycket till grillprodukter.

Men det är inte bara tack vare grannarna i väst som det rullat på för butiken.

– Jag tror att det beror på den del av jobb vi har i Jula framför allt bra personal och det ser vi på kundmätningarna också. Kunderna återkommer och känner sig trygga.

– Sen vill jag ge extra till personalen som gör ett fantastiskt jobb. Det är vår viktigaste resurs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om