Pop up-butiken blev ett lyft för Jimmy Edlund

Den 1 september öppnade företagaren Jimmy Edlund sin pop up-store i Shopping galleria i Luleå. Nu är han öppen för att fortsätta en månad till. "Webbförsäljningen ökar i takt med att man finns fysiskt", säger han till Norrbottens Affärer.

Jimmy Edlund har drivit sin pop up-butik i Shopping galleria hela september. Nu överväger han att stanna oktober ut.

Jimmy Edlund har drivit sin pop up-butik i Shopping galleria hela september. Nu överväger han att stanna oktober ut.

Foto: Jessica Tervaniemi

Norrbottens Affärer2019-09-27 13:00

Efter sju år med bland annat jobb för Björn Borg i Stockholm, valde Luleåfödda Jimmy Edlund att ta med sig familjen och flytta tillbaka till norr.

I dag bor han på Bergnäset i Luleå och driver sitt egna företag Burban Studios. Förutom en hel del konsulting där han hjälper företag med att bland annat ta fram nya hemsidor och grafisk formgivning, så designar han produkter med en norrbottnisk touch.

Inför hösten tog fastighetsbolaget Diös kontakt med Jimmy och frågade om han kunde tänka sig att öppna en pop up-butik i Shopping galleria. Sagt och gjort. Den 1 september var det premiär för butiken där han, förutom att sälja sina produkter, även arbetar med konsultandet.

– Det känns positivt. Jag har fått nya kontakter i andra delen av verksamheten och ska eventuellt göra ett samarbete med Luleå basket som varit här och snackat. Jag har hjälpt dem med kläder nu i början, sedan ska vi träffas igen nästa vecka. Det kommer in mycket förfrågningar så det är full fart, säger Jimmy Edlund.

På produktsidan säljer han affischer, hoodies, t-shirts och kepsar. Designen tar han fram själv och det får gärna vara design som norrbottningarna kan relatera till.

– Det ligger nära till hands och det är mer utmanande om man vill göra kontemporär konst eftersom att det är svårare att relatera till. Det är lättare att relatera till en stad eller plats som man kommer ifrån, menar Jimmy.

Har du märkt av att ditt varumärke har stärkts i och med att du finns på plats i gallerian?

– 100 procent. Det är som ett skyltfönster kan man säga. Rent försäljningsmässigt har jag i jämförelse med föregående månad sålt 50 procent mer.

Vad tror du om framtidens handel?

– Jag tror att den kommer vara mer specifik. Framtidens handel är nog en kombination av digitalt och fysiskt där servicen är allt. Det är det enda sättet du kan skilja dig på. Produkterna kommer alltid att finnas billigare någonstans. Det måste vara spännande för folk att handla och en spännande retail.

Du har fått förfrågan om att fortsätta i oktober. Vad talar för att fortsätta?

– Det som talar för det är att jag fått så himla kul respons av de människor som är här och även att webbförsäljningen går bra. Sedan har jag satsat ganska mycket på butiken så det kan vara skönt att ha öppet en månad till.

Jimmy Edlund

Bor: Bergnäset.

Ålder: 34 år.

Familj: Sambo och två barn.

Intressen: Crossfit.

Driver: Burban Studios

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om