Piteåföretaget vill hjälpa underutvecklade branscher

Många näringar ligger efter i förmåga att utnyttja digital teknik. Wiseweb i Piteå har affärsidén att stötta företag med det.

Fredrik Andersson bildade Wiseweb 2006, ett företag som växt och som i dag sysselsätter fem personer inklusive vd:n.

Fredrik Andersson bildade Wiseweb 2006, ett företag som växt och som i dag sysselsätter fem personer inklusive vd:n.

Foto: Tommy Norin

Norrbottens Affärer2020-01-02 10:07

Fredrik Andersson grundade Wiseweb 2006 efter att ha varit IT- och kvalitetsansvarig vid Shorelink, arbetat med systemutveckling och programmering hos börsnoterade Sigma och arbetat med programmering vid ABB och Nordea.

– Från början hade jag enskild firma där jag sysslade med datorer och IT i allmänhet. Men verksamheten växte så jag beslöt att skala bort allt och enbart satsa på programmering. Vi bygger bland annat bland annat hemsidor och webbaserade system för företag.

Andersson säger att det finns mycket att göra hos framförallt småföretag som inte hängt med i den digitala utvecklingen.

– Vissa branscher har stor utvecklingspotential, som butikshandeln och hantverkare. Handeln vet om att de måste göra något, men det tar tid att hitta nya digitala vägar, säger han.

Wisewebs affärsidé är att hjälpa företag att utveckla sina digitala system.

– Vi arbetar mycket tillsammans med försäkringsbranschen, restaurangbranschen och skolor. Kunderna hittar oss ofta genom att googla eller genom referenser och nätverk, säger vd:n.

Huvudmarknaden är Norrbotten om än kunder finns runt om i Sverige.

– Vi kan utveckla e-handel på en webbsida, vi kan skapa system för hantverkare som gör att de blir tillgängliga för folk på fältet. Vi arbetar inte med standardlösningar. Vi bygger system efter kundens behov och önskemål, säger Andersson.

Han beskriver orderingången som god. Intresset ökar hos företag som vill utveckla sina digitala system.

Under åren har företaget utvecklat ett par egna tjänster. Den ena är ett lunchkoncept för restauranger.

– Vi satsar mycket på lunchkonceptet som kommer att förenkla, minimera och eliminera många arbetsmoment för restaurangerna med bland annat kopplingar till deras egna hemsidor och sociala medier. Konceptet är lanserat från Kiruna ned till Sundsvall.

Den andra tjänsten är att Wiseweb tagit fram ett digitalt presentkort riktat mot upplevelse- och butiksbranschen.

– En kund kan gå in på butikens hemsida och beställa ett digitalt presentkort. Kortet skickas via sms eller mail till mottagaren som kan visa upp mailet eller sms:et i butiken. En digital tjänst som vi lanserade 2016., säger Fredrik Andersson som har bestämt mål för Wiseweb:

– Det viktigaste för oss är att bygga bra digitala system och smarta tjänster som gör skillnad och underlättar för våra kunder. Nyttja webben på ett smart sätt – vi heter ju så.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!