Efter den intensiva julhandeln och mellandagsrean räknar handeln med att drygt 30 procent av alla varor som köps på nätet skickas tillbaka till internetbutiken. Vanligtvis skickar leverantören med en returlapp i paketet som kunden ska fylla i när paketet går tillbaka.
Här har Reclaimit i Piteå utvecklat en systemlösning som enligt företaget gör det snabbare och enklare för kunden att returnera en vara.
– När du beställer en vara på nätet bifogas ofta en retursedel i paketet. Vi har digitaliserat hanteringen genom att kunden kan gå in på leverantörens hemsida och registrera att paketet ska skickas tillbaka. Det gör det lättare för kunden att reklamera och företaget får bättre kontroll på de paket som kommer tillbaka. Systemet hjälper e-handelsföretaget att hålla koll på sitt lager. I dag vet inte alla företag hur mycket och vad som är på väg tillbaka.
Det säger Magnus Bäckström, ansvarig för användaruppplevelsen i det system som utvecklats i Piteå.
– Styrkan med vårt system som vi är ensamma om är att mjukvaran kopplar ihop det som kommer i retur och lagret. Hela processen med returpaketen går snabbare, säger Wilhelm Hamilton, vd för Reclaimit AB.
Bolaget bildades 1999 i Piteå av entreprenörerna Håkan Johansson och Jörgen Dernbrant. Affärsidén då var att utveckla mjukvara för serviceverkstäder och elektronikhandeln i deras hantering av bland annat ordrar. Sedan dess har verksamheten växt. I dag har Reclaimit 500 kunder i Norden.
Bland dem finns Net on net, Sodastream, Coolstuff, som säljer presentartiklar på nätet, och hemelektronikkedjan Power.
Wilhelm Hamilton kom in som vd för Reclamit i oktober förra året. Sedan dess har företaget vänt ett negativt resultat med drygt två miljoner kronor under 2017 till positivt resultat med drygt 55 000 kronor under 2018 då företaget omsatte 10,6 miljoner kronor.
– Bokslutet för 2019 är inte klart. Men vi vet att omsättningen har ökat och att resultatet har förbättrats, säger vd:n för det växande bolag som nyanställde åtta personer förra året.
Då öppnade också Reclaimit kontor i Stockholm med tre anställda.
– Kontoret är strategiskt placerat eftersom vi har många kunder i Mellan- och Sydsverige, säger Hamilton.
I Piteå arbetar tio personer med att utveckla det system vd:n har ett tydligt mål med.
– Inom fem år ska vi vara marknadsledande i Norden och då är vi också på väg ut i övriga Europa och i USA.