Sedan juni 2017 har flera butiker valt att ta betalt för sina plastpåsar. Naturskyddsföreningens samarbetspartners MQ/Joy och Apotek hjärtat är två butikskedjor som hoppat på tåget, vilket gett resultat.
MQ/Joy rapporterar en minskning på 57 procent färre plastpåsar, vilket motsvarar ungefär 3,7 miljoner färre påsar på två år. Det innebär så mycket som 125 ton mindre plast i omsättning. Apotek hjärtat redovisar en 60-procentig minskning, vilket innebär ungefär 16,4 miljoner färre påsar och 112 ton mindre plast.
Intäkterna från de plastpåsar som ändå säljs går bland annat till Naturskyddsföreningens arbete för natur och miljö.
– Det är en väldigt positiv utveckling vi ser hos våra samarbetspartners. Vi uppmanar fler företag att följa efter och låta intäkterna gå till stöd åt ideella organisationer. Vi vill se ett generellt krav om en avgift på alla plastpåsar i butik, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.
– Vår användning av plast måste minska. Vi menar att den bästa kassen är den som används flest gånger och sedan läggs i återvinningen. Ta med dina gamla kassar nästa gång du handlar, av tyg, papper eller plast.