Regeringen har gett Tillväxtverket i uppdrag att skapa bättre förutsättningar för ett mångsidigt, konkurrenskraftigt och hållbart näringsliv över hela landet. Under 2020 kommer de tillsammans med Almi att göra flera näringslivsinsatser, med syfte att överbrygga utmaningar som företag på landsbygderna har, som långa avstånd till kunder, leverantörer och samarbetspartner.
Satsningen vänder sig till den som har ett litet till medelstort företag utanför storstadsregionerna, och som har någon form av digitala planer.
– Vi träffar många företag och vet att digitalisering ligger högt upp på agendan för många. Samtidigt som de flesta förstår att det är viktigt att följa med i utvecklingen, kan det vara svårt för företagen att veta vad de ska börja med, vilka möjligheter passar just deras företag bäst. Här ser vi att vi Almi kan göra skillnad och stötta kunderna för att fortsätta vara konkurrenskraftiga i en snabbt föränderlig omvärld, säger Niklas Jonsson, vd Almi Nord.
Företagen ska få ökad kompetens och de verktyg de kan behöva för att komma igång med sin digitalisering. De erbjuds även en möjlighet att se om och hur den digitala satsningen kan finansieras i form av lån, riskkapital, checkar och bidrag.
– Projekttiden för genomförandet av vårt näringslivsuppdrag är mycket knapp. Genom valet av Almi som samarbetspartner för huvudgenomförandet har vi fått en aktör som både har kompetens, verktyg och resurser för att snabbt kunna sätta sig in i utmaningarna kring digital transformation som små och medelstora företag på våra landsbygder kan ha, säger Ulf Savbäck, enhetschef för Kompetensförsörjning och digitalisering på Tillväxtverket.