En gång i tiden kanske det räckte med en introduktionsvecka för att välkomna en ny medarbetare. Tänker arbetsgivaren så i dag kan den mycket väl förlora sin nya kompetens redan innan den börjat. Det är inte för inte som ord som kompetensförsörjning, medarbetarstrategi, pre-boarding och onboarding numera är vanliga begrepp i rekryteringssammanhang.
I branschen talas det ibland om pre-boarding som perioden innan onboarding börjar, men Maria Söderberg, rekyterare på Dare consulting i Luleå, vidgar begreppet onboarding till att innefatta hela rekryteringsprocessen.
– Onboarding börjar så fort du tänkt tanken på att rekrytera, säger hon.
Redan där och då bör också så många som möjligt på företaget eller avdelningen involveras, menar Maria Söderberg.
– Det kan vara av flera anledningar: att man vill involvera varandras nätverk, ta reda på vad det egentligen är för tjänst som ska tillsättas, eller så kanske man inventerar och ser om det finns någon annan i organisationen som vill ha den nya tjänsten eller delar av den. Man kan lägga in många aspekter i det här. Vitsen är att tänka på helheten och vad syftet är med rekryteringen, säger Maria.
Syftet med att tänka onboarding redan i ett tidigt skede är att hitta den bästa medarbetaren och ta reda på vad man ska göra för att den ska trivas så bra att den vill stanna länge.
– Är man tyst och gör ingenting så kan man mycket väl tappa sin nyrekrytering redan innan den börjat. Just nu är det arbetstagarens marknad och den mest kritiska punkten är tiden mellan personen har skrivit på till att personen börjar. Juridiskt är man inte anställd förrän man går in över tröskeln första arbetsdagen, säger Maria.
Vad kan man konkret göra under den kritiska perioden?– När de skrivit på kan de få material att läsa in sig på. Ordnar man aktiviteter på företaget så kanske man bjuder in den nya medarbetaren även fast den inte har börjat ännu. Jobbar man på det sättet och lägger ner tid och energi på den nya medarbetaren under den här kritiska tiden så är sannolikheten större att personen faktiskt börjar.
Hur involverar du onboarding i ditt jobb som rekryterare?– För mig handlar det om att öppna ögonen för kunden och berätta på vilket sätt de bör jobba med det här. Onboarding är ingen färdig modell, men det handlar mycket om att göra ett bra förarbete och till exempel ta sig tiden att göra en kravprofil där så många som möjligt involveras tidigt i processen, säger Maria Söderberg.