Lokalproducerat på menyn hos nya delin

I veckan är det marknadspremiär för nya Arctic deli i Jokkmokk, som riktat in sig på ett genomarbetat men enkelt koncept med lokalproducerat i fokus. "Man ska kunna komma förbi utan att boka bord eller klä upp sig", säger delägaren Annelie Päiviö.

”Vi vill jobba med måltidsupplevelser, där vi erbjuder en story och en helhetsupplevelse runt maten”, säger Annelie Päiviö.

”Vi vill jobba med måltidsupplevelser, där vi erbjuder en story och en helhetsupplevelse runt maten”, säger Annelie Päiviö.

Foto: Elin Parmhed

Norrbottens Affärer2020-02-03 07:00

Det var i höstas som Jokkmokks nya restaurang Arctic deli slog upp portarna. Här har företagarna Annika Fredriksson, Linn Huuva, David Björkén, Jonas Vannar och Annelie Päiviö skapat en plats för mat, dryck och möten.

Kock är Ida Landström och nyligen har även Petra Holmbom anslutit till gänget som verksamhetsledare, och Maarja Olofsson inom servis/deli.

– Vi är ett bra gäng som tänker likadant och är stolta över det vi har. Alla är med på tänket och är väldigt engagerade, säger Annelie Päiviö.

Arcti deli består av en deli och restaurang, med lokala produkter och hållbarhet i fokus. Planen framåt är även att paketera upplevelser mot besöksnäringen och att bli en lokal arena för utveckling av mat.

– Vi vill jobba med måltidsupplevelser, där vi erbjuder en story och en helhetsupplevelse runt maten, säger Annelie Päiviö.

Den samiska matkulturen har en given plats på menyn.

– Exempelvis det här med att man tar tillvara på mycket utav renen. Inälvsmat och blod, sådant som vi äter. Det är jätteviktigt att bjussa på de lokala mattraditionerna i lite olika tappningar, säger Annelie Päiviö.

Hur har responsen varit efter att ni öppnat?

– Odelat positivt. Det finns inget sådant här ställe där man kan ta del av hela utbudet. Det är ett ställe där man bara vill hänga, fika och äta, eller gå till med sina gäster. Vi har fått otroligt bra respons, säger Annelie Päiviö.

– Tanken är att vi också ska vara en plats för Jokkmokkarna, man ska känna sig välkommen hit för att äta och mysa, eller komma med tips. Man kanske har bär eller svamp man vill sälja. Vi vill också starta kulturkvällar där man kan komma till en avslappnad miljö för att äta och dricka något, under kvällar med olika teman. Det kan vara att någon släpper en bok, berättarkvällar, någon som vill visa upp sina fotografier, berättar Petra Holmbom.

Vad har ni på gång inför Jokkmokks marknad?

– Vi erbjuder lokalproducerat käk, på dagarna en blandade meny och på kvällarna är det burgare och bärs. Det ska vara lite enklare, man ska kunna komma förbi utan att boka bord eller klä upp sig. Vi har en lokalproducerad suovasburgare, en öringburgare och har också tagit in löpeldsost från Svedjans gårdsmejeri som burgare, berättar Annelie Päiviö.

– Vi har också ölprovningar med Jokkmokks bryggerier, där man får höra lite om ölsorterna. Det kan nog locka många att testa Jokkmokksöl, säger Ida Landström.

Vad ser ni mest fram emot med marknaden?

– Alla glada människor, det ska bli jätteroligt, säger Petra Holmbom.

– Det blir första året för mig sedan jag var barn. Jag har hört om hur mycket folk som kommer, så det ska bli kul att uppleva det, säger Ida Landström.

Det blir marknadspremiär för Arctic deli, hur känns det?

– Det är svårt att beräkna hur mycket gäster det blir. Men vi kör så länge det går, säger Annelie Päiviö.

De är alla överens om att deras nya restaurang fyller en viktig plats, både på marknaden och i Jokkmokk.

– Att gå in hit är en del av det lokala, att få en smakupplevelse från vårt skafferi och det vi står för. Att vi inte bara langar ut vilka hamburgare som helst, utan att vi har tänkt till, säger Annelie Päiviö och fortsätter:

– Det vi gör ska kännas kvalitativt, även om det blir väldigt mycket gäster. Man ska känna att det är ett genomarbetat koncept och en helhet kring mat, dryck och råvaror.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om