Klart: Här är Årets företagare

Att bli Årets företagare 2019 är kanske det mest ärofyllda priset som man kan få. Och nu står det klart vem som kammar hem priset i Luleå 2019.

Årets företagare blev Magnus Larsson, vd på Hanzéns.

Årets företagare blev Magnus Larsson, vd på Hanzéns.

Foto: Jessica Tervaniemi

Norrbottens affärer2019-05-21 17:53

Under Business Evening på Kulturens Hus delades en rad priser ut. Det tyngsta av dem alla är hjärnbalken Årets företagare och årets vinnare av det prestigefyllda priset blev ingen mindre än Magnus Larsson, vd på Hanzéns.

– Det känns jätteroligt att både bli nominerad och framförallt vinna priset. Det var väldigt oväntat, väldigt oväntat, säger han efter vinsten.

Varför tror du att du tar hem priset Årets företagare?

– Vi verkar i en väldigt konkurrensutsatt bransch men har ändå lyckats att växa. Jag tror att det är en starkt bidragande orsak.

Under de senaste tre åren har Hanzéns växt en hel del. Under förra året etablerade de sig i Umeå och på tre år har de gått från att ha en omsättning på ungefär 60 miljoner till 100 miljoner i dag. Nu ser Magnus Larsson framemot nya utmaningar.

– Nu kommer vi att arbeta vidare som vi har gjort tidigare och tittar på nya möjligheter när de dyker upp. Det kan vara en eventuell flytt, att vi växlar upp och byter lokal till något större eller kanske etablerar oss på en ny ort. Det känns väldigt spännande.

Priset delades ut av Företagarna Luleå och motivering lyder: Årets företagare är familjeföretagare med hjärtan som alltid klappat lite extra för hemstaden och som påverkat många Luleåbor. Med dryga fyrtio år på nacken är de väl etablerade i stadsbilden. De verkar i en bransch där konkurrensen är stentuff och där trenderna avlöser. Att då hålla sig kvar och på topp är en konst. Årets företagare har gjort en lång och händelserik resa – från herrekipering med kostymer till en välsorterad butikskedja med kända varumärken, nu även med skor och inredning. En norrländsk modekedja som lyckats förvalta familjeföretagets kultur och personliga omtanke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om