Han kan vinna Stora Turismpriset

Swedish Lapland nominerar Sápmi Nature till Stora Turismpriset 2019. "Kändes självklart", säger destinationsstrategen för Swedish Lapland, Camilla Bondareva.

Lennart Pittja är nominerad till Stora Turismpriset 2019.

Lennart Pittja är nominerad till Stora Turismpriset 2019.

Foto: Lennart Jönsson/arkivbild

Norrbottens Affärer2019-10-05 07:00

Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism delar varje år ut Stora Turismpriset under en gala som arrangeras av Tillväxtverket.

Lennart Pittja, som driver Sápmi Nature, har ett mångårigt engagemang i frågor rörande hållbar besöksnäring och kunskapsöverföring. Nu har han nominerats till priset.

—För oss kändes det självklart att nominera Lennart Pittja och Sápmi Nature i år. Helt enkelt eftersom han så uppenbart uppfyller alla de kriterier som eftersöks, säger Swedish Laplands destinationsstrateg Camilla Bondareva.

Lennart Pittja har jobbat med besöksnäring i över 20 år. Hans tidigare företag var ett av de tolv första som godkändes inom Nature’s best Sweden. Hans moderna ”glamping-upplevelse” är anpassad till nutidsmänniskans behov samtidigt som det också på flera sätt utmanar vår urbaniserade livsstil.

Lennarts Sápmi Nature camp ligger på marker som hans sameby Unna Tjerusj brukat i många generationer, i det som nu är världsarvet Laponia. Sápmi Nature har prisats både internationellt och nationellt tidigare.

—Självklart är det roligt att bli nominerad för det arbete jag gör och för arbetssättet som jag tror på. Min mission är ju mycket enkel: Jag vill att mina besökare ska få uppleva naturen på ett okomplicerat sätt utan att påverka naturen på ett negativt sätt och samtidigt lära sig om Sápmi och den samiska kulturen, säger han och tillägger:

—Vi ska vara i naturen för att vi tillhör den. Inte tvärtom.

Det stora Turismpriset delas ut 4 december 2019 och vinnaren äras med 100 000 kronor.

Fakta

De nominerade deltagarna utses efter tre olika kriterier, där huvudkriteriet är att pristagaren ska bidra till nytänkande och innovativ utveckling. Men sedan finns också ett kunskapskriterium, där pristagaren ska utveckla, sprida och dela med sig av nya färdigheter och kunskaper som stärker besöksnäringen, liksom ett hållbarhetskriterium där pristagaren förväntas metodiskt och målmedvetet utveckla en hållbar verksamhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om