– Att bygga ett starkt och attraktivt varumärke blir viktigt, konkurrensen på arbetsmarknaden är hård, säger Johan Torgerstad som har ett förflutet som rekryteringskonsult.
Vad lockar dig till Sunpine?
– Det är ett modernt bolag på en marknad som ligger helt rätt i tiden kopplat mot hållbarhet, där deras utveckling är helt klart världsledande.
Piteåföretaget Sunpine är inne i en expansiv fas och ska växa med cirka tio personer. Som ny HR-chef får Johan Torgerstad mycket att ta tag i direkt.
– Där ligger en del av utmaningen i att bibehålla företagskulturen när nya arbetskamrater kommer in i företaget. Men, vi får också vara realister då det är hård konkurrens på arbetsmarknaden, därför blir jobbet med att bygga ett starkt varumärke en naturlig del i utmaningen. Egentligen handlar det om hur vi ska attrahera rätt personer att söka jobb hos oss., säger han.
Johan Torgerstad har jobbat med rekrytering på till exempel Cesab och märker att kraven på arbetsgivaren förändrats.
– Varumärket blir allt viktigare. Det kan också vara viktigt att kunna presentera en plan på hur vi kan erbjuda en karriär och hur vi får en utveckling av varje person i företaget, på alla nivåer, säger Johan.
Nyligen presenterade Sunpine David Öquist som ny vd. Han tillträder sin nya tjänst i maj.