Miljöstrategipriset delades ut igår under Miljöstrategidagarna, och det blev hamburgerkedjan Max som tog hem utmärkelsen. I juryns motivering framhålls företagets pionjärarbete med att bli klimatpositivt och att inspirera andra till detsamma.
– Det är fantastiskt kul att vinna. Miljöstrategipriset visar på vikten av att hållbarhet ska genomsyra hela verksamheten och skapa ringar på vattnet utanför den egna organisationen. Det är precis så vi alltid har drivit vårt hållbarhetsarbete, integrerat i kärnaffären. Och nu mer än någonsin är det viktigaste vi kan göra att inspirera andra att göra mer. Det känns mycket hedrande att juryns val föll på oss, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max.
16 bidrag var nominerade till priset, som delas ut av Miljö & Utveckling till någon som har utformat en tydlig hållbarhetsstrategi som förankrats i ledningen och genomförts på ett föredömligt sätt i relevanta delar av organisationen.
Priset består av ett diplom, en statyett av konstnären Helena Byström samt 10 000 kronor. På FN:s klimatkonferens i Madrid i december väntar dessutom ännu ett prestigefullt pris för företaget, då de kommer att motta Global Climate Action Award.
– Klimatförändringarna är det största systematiska hotet mot mänskligheten och klimatpositiva varor och tjänster ska underlätta för konsumenter att göra bättre val för klimatet. Jag är oerhört stolt över Miljöstrategipriset och trots klimatkrisen så ser jag hoppfullt på framtiden då allt fler företag blir och visar intresse för att bli klimatpositiva, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max.