Friska vindar för sjötransporter

Trots hård konkurrens om transporter och skeppsklarering har vd Anders Lundberg lyckats lotsa Cetonia shipping i Piteå AB till både högre omsättning och lönsamhet.

Fartyget har lossat massaved från Riga, Lettland och lastar nu sågade trävaror för Hull, England.

Fartyget har lossat massaved från Riga, Lettland och lastar nu sågade trävaror för Hull, England.

Foto: Tommy Norin

Norrbottens Affärer2019-06-29 15:00

– Det är kanske inte så många som känner till oss. Det kanske beror på att vi arbetar mycket på den internationella marknaden, säger Anders Lundberg, ägare och vd för Cetonia Shipping AB.

Företaget finns i före detta Viktor Hedmans bilaffär där han sålde Opel och Chevrolet. Nu pågår en helt annan verksamhet som handlar om logistik på land och vatten och skeppsklarering.

Cetonia Shipping bildades1982 av bröderna Börje och Dennis Sundqvist där den senare klev av efter en kort tid. 1983 anslöt Roger Grahn till bolaget.

– Jag kom in i företaget 1989. Sedan köpte jag ut Roger Grahn år 2013. Tre år senare köpte jag Börje Sundqvists andel, säger Anders Lundberg.

Han uppger att han verkar på tuffa marknader där han bland annat får konkurrera med DHL, Schenker och Shorelink, som sköter lossning och lastning i flera hamnar efter norrlandskusten.

– Vi erbjuder spedition av godstransporter från England och kontinenten till industrin och genom åren har vi genomfört många specialtransporter. Vi skötte bland annat transporterna av tunga dumpers och hjullastare til gruvan i Kaunisvara, säger Lundberg.

En viktig kundgrupp är inköpschefer inom industrin som behöver hjälp med att ordna en transport.

– Företaget får ett pris. Sedan bokar jag både landtransporter och sjötransporter för att det som ska fraktas når slutkunden.

Cetonia Shipping har ett nära samarbete med SCA som skeppar kraftliner från Holmsund utanför Umeå.

– Tidigare gick fartygen tomma när de kom tilbaka efter att de lossat kraftlinern i Europa. Nu går de tillbaka exempelvis med last från Rotterdam. Det blir ekonomiskt och effektivt, säger vd:n

Speditionsföretaget har också ett långvarigt samarbete med olika industrier i Norrland.

Lundbergs andra nisch är att agera skeppsmäklare. Under räkenskapsåret 2018/2019 klarerade Cetonia Shipping 205 fartyg, en ökning med 88 fartyg jämfört med årets innan.

– När ett fartyg kommer till exempelvis Haraholmen behöver rederiet ett ombud och då kan vi få uppdraget. Vi blir spindeln i nätet vid båtens ankomst där vi exempelvis ordnar med lots, planerar när båten kan komma till kaj och när det kan lossas, säger Lundberg.

Cetonia Shipping har bland annat uppdraget att klarera fartyg som går till Billeruds fabrik Karlsborg utanför Kalix. Företaget klarerar också fartyg till Skelleftehamn, Haraholmen, SCA Munksund och till hamnen Sandholmen som drivs av Marine Group i Piteå.

Dessutom skeppsklarerar företaget SCA:s trafik till Hull i England. Båtarna kommer med massaved for Svea skogs räkning varannan vecka.

Och när bostadspråmen Bibby Stockholm kom till Piteå förra hösten klarerade Anders Lundberg den gigantiska husbåt som hyser vindkraftsarbetare.

– Vi har skapat en bra mix med bil, båt och järnväg. Vi ser att sjötransporterna ökar och det är bra av miljöskäl. Men det är konstigt att regeringen pekar på

vikten av allt fler sjötransporter, men samtidigt ökar fartygsavgifterna hela tiden. Det går inte ihop, säger Anders Lundberg.

Cetonia Shipping AB Piteå

Ägare: Anders Lundberg, vd.

Anställda: 2.

Omsättning 2017/2018: 27,5 miljoner kronor: 2018/2019: ca 32 miljoner kronor.

Resultat efter finansnetto 2017/2018: 3,2 miljoner kronor.

Vinstmarginal: 11,75 procent.

Kassalikviditet: 123,24 procent.

Soliditet: 17,9 procent.

Källa: allabolag.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!