Dubbla vinster till Boden under NMW

Boden prisades dubbelt upp under onsdagskvällen, då Creative hero awards och NMW:s hederspris delades ut.

Lars Lundqvist, Changemaker/Boden Business Park, och Peter Engström, Arctic Bath. fick ta emot pris på Ebeneser under Norrbotten media week.

Lars Lundqvist, Changemaker/Boden Business Park, och Peter Engström, Arctic Bath. fick ta emot pris på Ebeneser under Norrbotten media week.

Foto:

Norrbottens Affärer2020-02-13 09:07

Creative hero award är priset som hyllar kreativa idéer i Norrbotten. Det var femte året i rad som priset delades ut av Handelsbanken och Swedbank under Norrbottens media week. Igårkväll var det dags att presentera vinnaren, under en middag på Ebeneser i Luleå.

Creative hero awards 2020 går till Arctic Bath, med motiveringen: "Att skapa det unika – av de naturliga förutsättningar som vi har i vardagen. Det är verkligt kreativt och inspirerande. Arctic Bath har skapat en internationell reseanledning med en utmanande design som redan gjort globalt avtryck. Ett hjältedåd värt att prisa."

De fem nominerade i år var Arctic Bath, BD Film, Kitok, Köttbutiken och This is how brewery.

– Ambitionen med priset är att lyfta kreativa satsningar som inspirerar och förtjänar uppmärksamhet, säger Ronny Olovsson från NMW om priset.

Under kvällen delades också NMW:s hederspris ut. Vinnare blev Lars Lundqvist och motiveringen lyder: "Att skapa grundläggande förutsättningar för förnyelse och tillväxt handlar ofta om hårt och envist arbete. Och alltid om en eldsjäl. En människa som brinner av engagemang och vilja. Det vi ser realiseras nu på Boden Business Park med nya spännande utbildningar och banbrytande mötesplatser kan till stor del tillskrivas en verklig changemaker."

Samtliga nominerade:

Arctic Bath. Ännu en spännande reseanledning i Harads, denna gång ett kallbadhus med boende och högklassig restaurang ute på älven. Allt i en minst sagt iögonfallande design.

BD Film. Ett produktionsbolag för film och tv-serier baserat här i länet. En viktig faktor för att skapa fler berättelser från länet och locka hit fler större produktioner.

Kitok. Magnus Ekelunds vassa hiphop-alter ego bär med sig ”paradise Jokkmokk” i en kreativ musikalisk energikick som kallats ”Beastie Boys på svenska”.

Köttbutiken. Lilla Skafferiet i Luleå har etablerat en dedikerad köttbutik på Storgatan i Luleå. En butik som adderar storstadskänsla i anslaget, men värnar det lokala mathantverket.

This is how Brewery. Bryggeriet i Piteå har med skön attityd och punkig design tagit sig in i ölkylarna och tacklat till sig ett eget utrymme.

Tidigare vinnare:

2016, Gälka Warriors, kreativt kollektiv från Gällivare.

2017, Luleå Big Air, LTU:s skidhoppande event som sänds internationellt.

2018, Bastard Burgers, streetfood-konceptet som gör succé nationellt.

2019, Pensionatet, Lisa Hellmérs pensionat med kiosk, café, restaurang och trädgård i Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om