Creative hero award är priset som hyllar kreativa idéer i Norrbotten. Det var femte året i rad som priset delades ut av Handelsbanken och Swedbank under Norrbottens media week. Igårkväll var det dags att presentera vinnaren, under en middag på Ebeneser i Luleå.
Creative hero awards 2020 går till Arctic Bath, med motiveringen: "Att skapa det unika – av de naturliga förutsättningar som vi har i vardagen. Det är verkligt kreativt och inspirerande. Arctic Bath har skapat en internationell reseanledning med en utmanande design som redan gjort globalt avtryck. Ett hjältedåd värt att prisa."
De fem nominerade i år var Arctic Bath, BD Film, Kitok, Köttbutiken och This is how brewery.
– Ambitionen med priset är att lyfta kreativa satsningar som inspirerar och förtjänar uppmärksamhet, säger Ronny Olovsson från NMW om priset.
Under kvällen delades också NMW:s hederspris ut. Vinnare blev Lars Lundqvist och motiveringen lyder: "Att skapa grundläggande förutsättningar för förnyelse och tillväxt handlar ofta om hårt och envist arbete. Och alltid om en eldsjäl. En människa som brinner av engagemang och vilja. Det vi ser realiseras nu på Boden Business Park med nya spännande utbildningar och banbrytande mötesplatser kan till stor del tillskrivas en verklig changemaker."