Piteåföretaget Sunpine förlänger sitt samarbete med LHF/MSSK, genom att skriva ett treårigt avtal som ökar för varje år. Om tre år landar man på en ökning om 33 procent.
– Damhockeyn är inne i en spännande och viktig utveckling som vi vill stötta. Men, ska det bli någon reell skillnad så måste vi självklart öka vår sponsring. Och göra det långsiktigt. Så därför har vi skrivit ett avtal som stegrar vår insats över de tre kommande säsongerna, säger Johan Torgerstad, HR-chef Sunpine.
– Vi hoppas att vi kan inspirera fler sponsorer att göra samma sak för att ge hockeydamerna ännu bättre förutsättningar att kunna ägna sig åt sin elitsatsning. Inte bara här i Norrbotten, utan i hela SDHL. Ja, även i de regioner som i dag saknar representation i SDHL, men har herrklubbar i SHL. Det är dags nu att göra slag i saken, att gå från ord till handling, fortsätter han.
Stefan Enbom, vd Luleå Hockey:
– Vi är mycket glada att Sunpine valt att utöka engagemanget i vår resa mot ”ishockey på lika villkor mellan killar och tjejer i en jämställd förening”. Vi är stolta att få möjligheten att fördjupa samarbetet med ett Norrbottniskt företag som fokuserar på hållbarhet.
LHF/MSSK:s lagkapten Jenni Hiirikoski om Sunpines utmaning:
– Wow, det är verkligen coolt att ni utmanar andra företag att också satsa mer på damhockeyns utveckling, Tufft, det gillar jag.
Piteåföretaget har sedan tidigare valt att enbart sponsra damidrott. 2018 väckte de uppmärksamhet genom att matcha UEFA:s Champions League-bonus till damallsvenska fotbollslaget Piteå IF. De fick 250 000 av UEFA i jämförelse med herrlagens 221 miljoner kronor – en orimlig skillnad, menade Sunpine.
– Vi brukar säga att vår sponsring är medvetet ojämställd, vi väljer att enbart sponsra damer på elitnivå för att långsiktigt bidra till att rätta till den orättvisa snedfördelning som råder i dag. Vi vill långsiktigt bidra till ett mer jämställt samhälle, säger Johan Torgerstad.