2019 års starkaste varumärken utsedda

Yougov brandindex publicerar topplistan över de varumärken som unga svenskar har hört något positivt om och pratar mest om.

Foto: Sabina Nilsson

Norrbottens Affärer2019-10-10 07:04

Netflix toppar Yougovs lista över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga. Drygt var tredje person i åldern 18-34 år som har sett eller hört något positivt om varumärket har i samtal, online eller via sociala medier pratat om Netflix.

Ett annat varumärke som unga svenskar pratar mycket om är den mobila betaltjänsten Swish, som ligger på listans andraplats, före YouTube som nu hamnar på tredjeplats. Facebook har gått från en tredjeplats förra året till att ligga helt utanför topp tio-listan.

Willys är också nytt på listan på en sjätte plats och är det varumärke som har haft den mest positiva utvecklingen under året.

De ungas topp tio varumärken

1. Netflix

2. Swish

3. Youtube

4. Spotify

5. Ica

6. Willys

7. Apple

8. Tesla

9. HBO nordic

10. Volvo

Om topplistan

I Sverige mäts mer än 300 varumärken i Sverige dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning av olika varumärken.

Rankningen bland unga är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex word of mouth-värde, bland alla varumärken som respondenterna i åldern 18-34 år har hört något positivt om (positivt buzz). Endast varumärken med minst 200 intervjuer under perioden är inkluderade.

Word of mouth-värdet beräknas genom att fråga respondenterna vilka varumärken de har pratat om med vänner och familj genom samtal, online eller i sociala medier under de senaste två veckorna.

Buzz beräknas genom att fråga respondenterna om de under de senaste två veckorna har hört något positivt eller negativt om ett specifikt varumärke genom reklam, nyheter eller vänner och familj.

Data är från 1 september 2018 till 31 augusti 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om