Efter det stora antalet inställda tåg och förseningar under vintern ser Vy tåg ett behov av att få fler resenärer att välja tåg. Vi har bland annat berättat om Anette Karlsson, vars tågresa förvandlades till ett mardrömscenario tur och retur i slutet av mars.
Nu lanseras en ny typ av biljett, som företaget hoppas ska öka kundnöjdheten.
– Vi har rullat ut biljetterna nu, det är en ny typ av biljett att kunna köpa som inte tidigare funnits i Sverige, vi hoppas att det ska ge en starkare trygghet i tider där kontorstider och behovet av resor ser annorlunda ut, säger Marie Torneus, marknadschef för Vy tåg.
– Det kanske är så att man reser ofta på samma sträcka men man anser att ett månadskort inte passar. Då hoppas vi att en mer flexibel biljett ska ge mer trygghet samtidigt som det blir ett sorts högkostnadsskydd, säger hon.
Den nya biljetten innebär att resenären aktiverar en 30-dagarsperiod när denne köper en enkelbiljett mellan två fasta stationer. Ju mer resenären reser, desto högre rabatt blir det per individuell biljett och efter 20 resor är biljetten kostnadsfri.
– Det är en ny tid. För att få tillbaka resenärerna till tåget måste vi anpassa oss till människors nya arbets- och resmönster, för de kommer troligen leva kvar, fortsätter Marie Torneus.
Biljettkonceptet lanserades i Norge under 2021, där har resultatet varit att fler valt resor med tåg framför att ta bilen.