Visionen heter dubbelspår

Inget alternativ finns till dubbelspår Kiruna-Narvik. Det fastslår LKAB Malmtrafiks vd Anders Björnström.
Handelskammarens Andreas Lind instämmer.
Han blickar mot expansionen i Nordnorge.

Andreas Lind.

Andreas Lind.

Foto: Andreas Wälitalo

Norrbotten2013-04-16 06:00

LKAB har skissat på en vision för Malmbanan efter 2020. Den innehåller delar som dubbelspår på sträckan Kiruna-Narvik, höjd axellast och ökad tillgänglighet med bättre banunderhåll.

Anders Björnström bedömer i LKAB Framtid läget när årsproduktionen går mot 40 miljoner årston.

-  Det finns inget alternativ till dubbelspår. Dels ska LKAB:s tonnage fortsätta öka. Dels finns fler intressenter som också vill öka trafikmängden.

Godstågen Oslo-Narvik nämns liksom Northlands malmtransporter och persontåg. Dessutom knackar finska aktörer på dörren för framtida export av malm från norra Finland.

Tio tåg
I dag körs tio LKAB-malmtåg per dygn Kiruna-Narvik, Malmbanans mest belastade del.

-  2020 kan vi vara upp i 15-16 tåg per dygn, säger Markus Petäjäniemi, produktionsdirektör på LKAB, till Kuriren.

Projektet med dubbelspår är jättestort och inget som klaras i handvändning. Järnvägsbyggen kräver långa processer, konstaterar Markus Petäjäniemi.

Han framhåller svårigheten för LKAB att bedöma vid vilken tidpunkt som dubbelspår krävs. Trafikverket och Jernbaneverket har hela bilden.

-  Vi vet inte vilken takt som nya aktörer har eller vilka kapaciteter de behöver. Själva levererar vi uppgifter till Trafikverket om antal tåg som vi måste få fram vid en given tidpunkt.

LKAB studerar andra sätt att öka kapaciteten: Ytterligare höjning av axellasten, något ökad tåghastighet samt kortare terminaltider.

Trafikverket anser att effektivare trafikstyrning ger bättre bankapacitet.

Expansivt
Andreas Lind, VD för Norrbottens handelskammare, understryker att förutom LKAB:s behov vill expansiva Nordnorge öka transporterna till och från landsdelen. Bland annat planerar Ikea tågtransport till Narvik till sitt planerade varuhus i Tromsö.

-  Ytterligare ett bevis på att järnvägen är ett transportslag som har framtiden för sig. Men även ett tecken på att vi måste ordna järnvägen som ett tryggt och robust transportsystem för gods även i norra Sverige. Betydligt mer pengar måste investeras i järnvägarna här.

-  Få tycker i dag att Malmbanan blev en olönsam investering. I historieböckerna kommer man att blicka tillbaka på att ett dubbelspår var nödvändigt.

Mötesplatser

På sträckan Kiruna-Narvik är alla svenska mötesplatser utom fyra förlängda till 750 meter. På norska sidan återstår två. På södra omloppet Gällivare-Luleå där trycket är mindre står Ripats och Lakaträsk på den nära dagordningen. Även Kiruna-Gällivare behöver fler förlängda mötesplatser. Harrå är nu den enda. Av de 53 mötesplatser som totalt finns på Malmbanan är 27 förlängda.Källa: LKAB Framtid

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!