Socialdemokraterna vill lägga omkring 4,6 miljarder kronor på att under fem månader sänka skatten med 1,30 kronor litern vid pumpen, frysa reduktionsplikten på nuvarande nivåer till 2024 och pausa BNP-uppräkningen av bränslepriserna för 2023.
Men det är inte tillräckligt, enligt en majoritet i riksdagen som vill att regeringen förhandlar med EU för att få sänka skatten med 5 kronor för diesel och knappt fyra kronor för bensin.
Vänsterpartiet har ställt sig bakom Moderaternas förslag, liksom Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.
– Redan för en månad sedan lade vi ett utskottsinitiativ i finansutskottet för att kompensera företag och privatpersoner som drabbats extra hårt av de höga priserna men det var ingen som visade intresse. Nu försöker vi igen för något måste hända – på kort sikt, säger Birger Lahti (V).
Vänsterpartiet föreslår ett pristak på 18 kronor litern och att reduktionsplikten som anger mängden biobränsle sänks "kraftigt". Birger Lahti poängterar dock att de inte vill subventionera fossila bränslen på längre sikt, utan i tre månader.
– Någonting måste göras så att företag inte trillar omkull och privatpersoner drabbas. Vi landade i ett tak på 18 spänn och sedan har andra partier lagt egna förslag som vi tittar på gemensamt, vi får se vad det blir, säger han.
Du stöttar det?
– Ja, absolut. Jag har varit i högsta grad drivande faktiskt.
Birger Lahti tycker att S-förslaget har bra delar.
– Men det jag inte förstår är varför man ska dela ut tusen spänn till de som har en elbil och sådana grejer. Det är ett populistiskt förslag om du frågar mig. När de redan fått 70 000 kronor i subvention är det jättemärkligt.
Moderaternas upplägg är att regeringen på kort tid ska försöka få de andra EU-länderna att gå med på undantag för Sverige vad gäller skatt och moms. Fredrik Lundh Sammeli (S) kallar det för ett luftslott.
– Moderaterna kan inte sänka priset med fem kronor. Det är en fantasi och finansministern (Mikael Damberg) har varit tydlig med att det handlar om att visa folk respekt och säga som det är. Det vi gör nu är att vi sänker skatten till den lägsta tillåtna nivån enligt EU:s regelverk för drivmedel, säger han.
– För oss har det varit viktigt att lägga förslag som kan göra skillnad här och nu.