Utbildning tar resurser från maskinentreprenörerna
Maskinentreprenörerna har svårt att hitta kunnigt yrkesfolk. Och att kunna ha dem i arbete hela året.
Foto: Kirsi Poikela YRKESFOLK. Anders Granberg, maskinentreprenör från Jokkmokk, har svårt att få tag på kunnig arbetskraft till sitt företag.
Foto: Kirsi Poikela
Anders Granberg hade två inhyrda förare i somras som inte höll måttet. De fick sluta.- Det krävs så jäkla mycket av duktiga maskinförare i dagens läge. Ett annat bryderi är att hålla igång anställda året runt. - Kan man inte det far de iväg till gruvorna i Malmfälten eller till annan bransch. Förståeligt. Jag har haft en som kört lastbil, en rookie. Duktig. Men jag kommer att tappa honom när säsongen är slut. Under lågsäsong, vintertid, är maskinentreprenörerna i händerna på de stora beställarna, exempelvis Trafikverket. - Där är det dåligt med jobb. Nu har jag i alla fall själv fått arbete vid Haparandabanan under vintern.Sliter
En maskinförare får acceptera att jobben kan finnas långt borta. Veckopendling är vanligt.- Yrket är någorlunda bra betalt. Men det sliter att ligga borta och familjelivet blir lidande. På sätt och vis är det bra med brist på folk i branschen, resonerar Anders Granberg. Därmed indikeras att arbetstillfällen finns.Plus
Och visst, arbetet i maskinen har sina fördelar, poängterar han.- Du ser att du har uträttat något när du gör kväll. Och jobbet är ju litet hantverksmässigt, fast med maskin i stället för fogsvans och hammare. Att vara maskinförare är stundtals ett precisionsjobb:- Många gånger kör vi på centimetern.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!