Uppåt på listan för länets turism

Norrbotten klättrar till tredje plats på svenska besöksnäringens topplista. Arjeplog är tio på kommunrankingen.

BLÅNANDE ÄLVAR LOCKAR. Norrbotten klättrar på besöksnäringens topplista.

BLÅNANDE ÄLVAR LOCKAR. Norrbotten klättrar på besöksnäringens topplista.

Foto: Håkan Zerpe

Norrbotten2010-11-04 06:00
SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, American Express samt Svensk Handel presenterar årligen en topplista som gäller besöksnäringens relativa styrka för kommuner och län. Men också näringens betydelse för den lokala ekonomin.I årets utgåva av rapporten klättrar Norrbotten från fjärde till delad tredjeplats. Jämtland är det län där besöksnäringen hade störst betydelse under 2009. Därefter följer Dalarna med Norrbotten på en delad tredjeplats där även Kalmar, Stockholm och Gotland återfinns.Strömstad, Åre och Tanum toppar kommunlistan. Arjeplog är tia och har näst högsta omsättningen per invånare i Sverige gällande hotell och camping. I kategorin utländska gästnätter per invånare är kommunen trea.Övriga kommuner i länet: 15 Kiruna, 19 Arvidsjaur; 21 Haparanda.Stark
-  Det är fantastiskt roligt att läsa denna ranking. Vi kan snabbt konstatera att besöksnäringens betydelse för Norrbottens län är fortsatt stark, säger Jan-Erik Jaensson, VD för Swedish Lapland Tourism. I näringen arbetar vi tillsammans och marknadsför regionen under varumärket "Swedish Lapland", med stor framgång. Nu kavlar organisationen upp ärmarna för att fördubbla omsättningen i näringen fram till år 2020 i enlighet med den nationella strategin. -  Denna fördubbling ska uppnås främst på den internationella marknaden där Swedish Lapland blir mer och mer känt, framhåller Jan-Erik Jaensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!