— Vi är tacksamma, ödmjuka och otroligt glada, säger Gunnar Eikeland, vd för Sparbanken Nord, och fortsätter:
– Att våra kunder ger oss mer än väl godkänt i en tid som är ovanligt turbulent känns extra värdefullt.
Enligt den analys inom bankbranschen som Svenskt kvalitetsindex har gjort har en osäker och oförutsägbar tid förändrat kundernas behov, krav och förväntningar. Enligt analysen söker kunder nu efter trygghet, stabilitet och pålitlighet. Analysen visar också att bankkunderna i större utsträckning väljer att vara helkunder, vilket gynnar fullsortimentsbankerna gentemot nischbankerna.
Björn Elfstrand, vd för Sparbankernas riksförbund, tror att den lokala närvaron är en förklaring till det höga betyget.
– En av anledningarna till att Sparbankerna får högst betyg kan vara för att vi fortfarande är väldigt närvarande lokalt med kontor, rådgivning, kontanter och annan personlig service i alla 180 kontor runt om i landet, säger han.
— Att återigen få ett kvitto på att vi gör rätt, både som en viktig del i sparbankskollektivet och som egen fristående sparbank, känns riktigt bra, säger Anna Boström, marknadschef för Sparbanken nord.