De inställda turerna är inte lika påtagliga som de varit under sommaren, men fortfarande berättar människor om hur bussturer blivit inställda under rappa omständigheter.
– Det är fortfarande lite kämpigt för oss och det är inställda turer nu och då. Inte i samma utsträckning som under sommaren, men det förekommer fortfarande, berättar Malin Fältmark, trafikchef och utvecklingschef vid Länstrafiken Norrbotten.
Det handlar i dagsläget om drygt två turer per dag som ställs in, men det är någon som kan variera från dag till dag, meddelar Malin Fältmark.
– De linjer som är berörda är de som benämns Norrlandskusten, alltså linje 20 och 100.
Linje 20 trafikerar Haparanda, Luleå och Umeå och linje 100 trafikerar sträckan Haparanda, Luleå, Piteå och Umeå.
Under juli månad rapporterade Norr Media om att flera turer ställts in på grund av att det saknades busschaufförer och inga möjligheter att ersätta befintliga chaufförer fanns.
– Chaufförer är en stor bristvara och när det blir sådan här oplanerad frånvaro så är det jättesvårt att ersätta, sade Ingela Karlsson, tillförordnad vd för Länstrafiken Norrbotten till Norr Media i juli.
Länstrafiken Norrbotten har inte några egna chaufförer eller bussar, utan de upphandlar ett uppdrag med flera olika entreprenörer som kör. Under sommaren var även Piteå Summer Games och det varma vädret faktorer som påverkade turerna, då flera bussar blev skickade på lagningen samtidigt som antalet resenärer var högre än vanligt.
Men även under måndagskvällen blev en busstur mellan Haparanda och Luleå inställd på grund av personalbrist.
Har ni kommit fram till någon lösning på era utmaningar?
– Det finns inget konkret svar på den frågan just nu, men vi arbetar med att hitta lösningar på detta och har dialog med våra entreprenörer, förklarar Malin Fältmark.
Hur annonserar ni ut när turer är inställda till berörda passagerare?
– Aktuell information läggs ut på hemsidan så snart vi fått kännedom om en trafikstörning och information finns också på skyltar utmed kusten. Vi aviserar även via sms-tjänsten som vi uppmanar resenärerna att ansluta sig till och att besöka hemsidan innan sin resa. Vi ser över och jobbar på att förbättra och utveckla kommunikationen ut till resenärerna.