Stina Almkvist har som rapportskrivare för Region Norrbotten följt de kreativa och kulturella näringarnas (KKN:s) framväxt de senaste åren. Hon har kartlagt hur de kulturella och kreativa näringarna ser ut i dag, i Norrbottens samtliga kommuner.
– Det finns 1 800 verksamma bolag i Norrbottens 14 kommuner som tillsammans omsatte 1, 3 miljarder kronor. Luleå och Piteå står för 900 av de här företagen, och de övriga kommunerna står tillsammans för 900 företag, säger Stina Almkvist.
Tillsammans omsatte de här företagen 1,3 miljarder för något år sedan. Då är inte siffran för hur mycket turismen/besöksnäringen omsätter medräknad. Den står själv för 1,3 miljarder kronor årligen enligt Swedish Lapland Visitors Board, och är en siffra som dessutom hela tiden ökar. Det betyder att besöksområdet på egen hand omsätter lika mycket som de andra delområdena tillsammans.
När Stina Almkvist började sin kartläggning upptäckte hon att det inte fanns några koder registrerade för många av de här yrkesgrupperna, och lade mycket tid på att skapa det.
– Man kan säga att det finns en eftersläpning i statistiken gentemot verkligheten. Det gör att nya företag inte hittat riktigt rätt till sin bransch, och då kan vi inte veta hur statistiken ser ut för olika branscher i länet. Men nu har vi de koderna för framtiden.
Rapporten innehåller också förslag på hur man på regional nivå ska kunna stärka de nya branscher som hela tiden tillkommer. Stina Almqvist tycker att de tjänsteansvariga på länsstyrelsen och Region Norrbotten samarbetat föredömligt när nya idéer för KKN som näring nu förs ut till alla kommuner, bland annat med kompetensutveckling. Det sker på regeringens uppdrag. Under 2017 genomför Region Norrbotten med stöd av Tillväxtverket en kompetensutveckling för KKN med kommunala tjänstemän som ansvarar för kultur- och näringslivsutveckling.
Rapporten är utformad med syftet att utgöra ett kunskapsunderlag för den kompetensutvecklingen. Kommunerna ska under kompetensutvecklingen formulera sina egna strategier och handlingsplaner för kommande verksamheter. Den första workshopen har nyss hållits i Jokkmokk.
– Att det här området är så intressant just nu har att göra med den ökade digitaliseringen och mobiliteten. Den tekniska utvecklingen har medfört ett paradigmskifte för hur vi lever våra liv, säger Stina Almkvist.
Marknaden är global och ingen bransch är ”säker”.
Sverige ligger bra till i olika undersökningar där kreativitet och innovation mäts. De kreativa och kulturella näringarna (KKN), ligger högt på agendan inom EU, för inom den branschen arbetar man redan med kreativitet i olika processer och former.