Turismen borde tas mer på allvar anser forskare
Norrbottniska företagare inom turist- och besöksnäringen har ännu inte förstått betydelsen av nätverk. Det framkommer i en avhandling av Ossi Pesämaa, Luleå tekniska universitet. Han anser också att branschen måste tas mer på allvar.
AVHANDLING. Ossi Pesämaa doktorerar om nätverk inom turismen. Här finns ännu mycket att göra, inte minst i Norrbotten, anser han. Foto: Anders Alm
Foto: Anders Alm
I Sverige är nätverk mindre vanliga, medan nätverksdeltagande i många andra länder är ett tvång.I exempelvis Finland är medlemsavgift obligatorisk.Nätverksfrågan är litet komplicerad, menar Ossi Pesämaa. Samverkan och konkurrens hänger samman. För mycket samverkan kan leda till karteller. Det gäller att vara vaksam där.Det gryr i alla fall i länet för nätverken genom de destinationer som skapats. - Det är bra. Fast det återstår nog att övertyga alla företag om detta. Frågan är om de ska tvingas in i samverkan eller att de går med genom att man skapar större medvetenhet.Finsk strategi
I Finland har besöksnäringen överhuvudtaget hunnit längre.- Där har man jobbat strategiskt och fokuserat, tagit frågan om besöksnäringen mer på allvar. Någon tvingade fram samverkan med avgifter. I Finland har resurser fördelats ut till nätverken för stimulans av dessa.Svensk besöksnäring är mer omogen. I teorin anses den viktig för att skapa sysselsättningen och får uppmärksamhet. Men tilldelningen av pengar är förhållandevis låg, anser Ossi Pesämaa.- Nutek styr mycket där och Sverige är ännu teknikorienterat. Att jobba med forskning och utveckling inom turismen genererar rätt litet pengar för den som jobbar med det. Branschen blir inte stark förrän den tas mer på allvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!