Tunga malmtÄg kan börja rulla i höst

I september inleds försöken med tyngre malmlaster. Ett mycket viktig projekt för LKAB nÀr transportkapaciteten mÄste öka pÄ Malmbanan.

Syn. Besiktning av en förstÀrkt strÀcka pÄ Malmbanan för höjningen av axellasten till 32,5 ton.

Syn. Besiktning av en förstÀrkt strÀcka pÄ Malmbanan för höjningen av axellasten till 32,5 ton.

Foto: HĂ„kan Zerpe

NORRBOTTEN2015-05-28 17:03

Projektet Àr försenat en del pÄ grund av att man var tvungen att göra nya berÀkningar av broars hÄllfasthet och Àven jÀrnvÀgsbankar. Ett par bror hamnade pÄ en kritisk nivÄ och dÀr har förstÀrkningar gjorts.

Nu Ă€r det mesta ordnat. I början av september inleds försökskörningar Malmberget-LuleĂ„ med ett tĂ„g per dag dĂ€r tĂ„get bĂ€r 6 500 ton mot dagens snitt pĂ„ 6 300 ton.

– Parallellt börjar man titta pĂ„ norra delen av Malmbanan, sĂ€ger Anders Björnström, VD för LKAB Malmtrafik. Lyckas vi ökar vi kapaciteten med tio procent, vilket innebĂ€r enorma pengar för oss. Det hĂ€r Ă€r en mycket stor sak för LKAB.

LKAB ska öka transporterna pÄ banan frÄn dagens 27 miljoner Ärston till 37 miljoner ton 2018.

– DĂ„ behöver vi ökad kapacitet och vi ligger nu precis pĂ„ grĂ€nsen av vad vi klarar med vĂ„rt rullande material.

LKAB jobbar med mÄnga olika projekt och idéer gÀllande transporterna, men huvudspÄret Àr alltsÄ att höja axeltrycket frÄn 30 ton till 32,5 tons axellast. LKAB-representanter har varit i Kanada och studerat en liknande bana som Malmbanan dÀr nÀmnda axeltryck höjts. Topografin Àr snarlik.

– Det fungerar jĂ€ttebra dĂ€r.

Samarbetet med Trafikverket löper friktionsfritt, betonar Anders Björnström.

– De fĂ„r mycket kritik, men hĂ€r kan vi pĂ„visa att vi jobbar tillsammans. Jag ser det som jĂ€kligt positivt.

LKAB har ett tÄgset klart och bromsproven Àr gjorda. Terminalerna i LuleÄ och Malmberget Àr ÄtgÀrdade.

Allt kostar pengar inom ett sÄdan hÀr projekt, men ekonomiska insatsen bedöms inte som avsevÀrd.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!