Projektet är försenat en del på grund av att man var tvungen att göra nya beräkningar av broars hållfasthet och även järnvägsbankar. Ett par bror hamnade på en kritisk nivå och där har förstärkningar gjorts.
Nu är det mesta ordnat. I början av september inleds försökskörningar Malmberget-Luleå med ett tåg per dag där tåget bär 6 500 ton mot dagens snitt på 6 300 ton.
– Parallellt börjar man titta på norra delen av Malmbanan, säger Anders Björnström, VD för LKAB Malmtrafik. Lyckas vi ökar vi kapaciteten med tio procent, vilket innebär enorma pengar för oss. Det här är en mycket stor sak för LKAB.
LKAB ska öka transporterna på banan från dagens 27 miljoner årston till 37 miljoner ton 2018.
– Då behöver vi ökad kapacitet och vi ligger nu precis på gränsen av vad vi klarar med vårt rullande material.
LKAB jobbar med många olika projekt och idéer gällande transporterna, men huvudspåret är alltså att höja axeltrycket från 30 ton till 32,5 tons axellast. LKAB-representanter har varit i Kanada och studerat en liknande bana som Malmbanan där nämnda axeltryck höjts. Topografin är snarlik.
– Det fungerar jättebra där.
Samarbetet med Trafikverket löper friktionsfritt, betonar Anders Björnström.
– De får mycket kritik, men här kan vi påvisa att vi jobbar tillsammans. Jag ser det som jäkligt positivt.
LKAB har ett tågset klart och bromsproven är gjorda. Terminalerna i Luleå och Malmberget är åtgärdade.
Allt kostar pengar inom ett sådan här projekt, men ekonomiska insatsen bedöms inte som avsevärd.