I
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vill ha med Miljöpartiet på tåget gällande infrastrukturen i allmänhet och järnvägen i synnerhet.
Satsningarna sträcker sig så många mandatperioder framåt att breda politiska lösningar gör nås, resonerar ministern. Även Socialdemokraterna kan bjudas in till diskussionerna om en strategi för att höja standarden på svenska järnvägsnätet.
- Det låter bra, säger Andreas Lind, VD för Norrbottens handelskammare. Oavsett vilka som sitter i regeringsställning måste vi satsa mycket, mycket mer på järnvägen.
Förslag
I oktober ska Trafikverket lämna förslag på hur kapaciteten ska kunna ökas fram till 2021. Och i februari fram till 2050.
- Det som Catharina Elmsäter-Svärd hänvisar till är den kapacitetsutredning som Trafikverket håller på att jobba fram. Den är otroligt negativt missvisande för norra Sverige och för godstrafiken, oroar sig Andreas Lind.
Remiss
Han och kollegan i Västerbotten, Jan Bergman, har i en gemensam remiss till utredningen tagit upp sina farhågor. Utredningen målar upp en teoretisk bild av dagens kapacitet, anser de.
- Den bygger enbart på hur trångt det i dag är på banan. Situationen för norra Sverige blir en helt annan om vi i stället ser på banans dåliga kvalité, vilken chans vi har att leda om trafik. Och om vi tar med hur många som SKULLE trafikera banan i dag men inte får det.
- Vi har värsta förseningarna, sämsta bankvalitén och kan inte dirigera om trafiken vid exempelvis rälsbrott. Vi är väldigt sårbara.
Kunder
Ingen hänsyn tas till presumtiva godskunder.
- Stora jättar i Norrbottens och Västerbottens näringsliv. Och små. De kan inte leverera på järnväg i nuläget eftersom det är fullt på spåren.
Skev
Risken är att eventuella breda uppgörelser om infrastrukturen baseras på den skeva bilden i utredningen, fruktar Andreas Lind.
- Då förloras de akuta krav och behov som vårt näringsliv har. Nu tjänar vi massor av pengar åt Sverige här uppe, vi går som tåget och är ryggraden i all exportekonomi. Men ingen lyssnar på norra Sveriges behov av en upprustad järnväg.