Det är svårt att ringa, bredbandet går trögt, eller inte alls. Beskrivningen börjar bli välbekant. Kuriren har vid en rad tillfällen rapporterat om personer på landsbygden som drabbats av försämringar. Nu är det framförallt de som hittade ett fungerande alternativ i bolaget Net 1, som drabbas.
Problemen började sedan företaget la om från 3G- nät till 4G- nät.
Susann Jonsson och hennes sambo Andreas Hoffsten bor i Övre Vitådalen.
– Det började väl för ungefär ett år sedan, berättar Andreas Hoffsten.
Han har ett eget företag.
– Det går att använda e-posten, men det går långsamt. Men jag jobbar med film och om jag ska se det måste jag åka ner till Luleå.
Telefonin är det riktigt besvärliga.
– Det är mycket störningar. Ibland kommer vi inte ens ut. Vi försöker lobba på olika sätt och kontaktar ansvariga, men de gör ju ingenting.
Både han och Susann Jonsson konstaterar alla hänvisar till att det är marknaden som ska reglera det här.
– Men det fungerar ju inte där det är glest och det är inte finns ekonomi. Då bryr man sig inte så mycket. Det är skillnad mot förr när det fanns ett övergripande ansvar. Nu är det fragmentiserat. Då blir det bara skit, säger Andreas Hoffsten.
Susann Jonsson har semester just nu.
– Det är ju nu som man har energi att beskriva problematiken på allvar. Jag har de senaste dagarna pratat med både Post- och telestyrelsen och Telia.
Telia sa att de inte kan leverera bättre kvalitet än de har idag. Något besked tycker hon inte att hon fått från Post- och telestyrelsen, som är ansvarig myndighet för telefoni och bredband.
– Enligt PTS täckningskartor finns det ingen operatör som kan leverera här. Ingen orkar löpa detta gatlopp. Jag är en driven byråkrat, men det här tar priset. Tänk alla äldre människor, det är klart att man ger upp efter två telefonsamtal, säger hon.
I Mörtberget utanför Murjek bor Maya och Paul Brünner. De har också problem med bredbandet och telefonin sedan ett år tillbaka, Kuriren har skrivit om dem tidigare.
– Nej, det händer ingenting. Jag har varit i kontakt med Net 1, Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna i flera omgångar Men vi får ingen hjälp. Net 1 säger att vi borde skaffa en annan leverantör, de säger att vi kostar för mycket pengar, men det finns ingen annan som har täckning här, säger Maya Brünner uppgivet.
Kuriren har sökt ansvariga på Net 1.