Telefonskaos för att boka coronavaccinet

Stor besvikelse. Uppgivenhet. Inkompetens. Så beskriver Norrbottningar utan mobilt bankid nu det krångel som uppstår när de ska boka sina vaccinationsdatum via Region Norrbottens telefonkö.

Det är telefonkaos för att boka vaccinationstid.

Det är telefonkaos för att boka vaccinationstid.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Norrbotten2021-04-09 06:00

– Det är ett fullständigt kaos och de har tydligen ingen kontroll. Vi får inte ens återkoppling på något sätt om när man kan boka tid, säger Åke Boström som bor i Kiruna tillsammans med sin sambon Monica, som båda är kring 70-årsåldern och ska vaccinera sig.

De har prövat att få en tid ända sedan innan påskhelgen utan att lyckas. Det tutar upptaget hela tiden och sedan efter en stund får man ett automatiserat meddelande om att antalet tider är slut. 

Vi har pratat med ett flertal personer runt om i länet som upplever liknande problem.

– Jag väntar på en stor operation och är en riskpatient. Jag har ringt ända sen tisdag morgon och i dag för att få en vaccinationstid och får till svar hela tiden att det är fullt, säger Jan Nilsson som bor i Alvik i Luleå.

Framförallt är det personer utan dator och mobilt bankid som drabbas. Då andra kan boka sina tider på webben.

– Jag brukar skämta och säga att jag hinner nog dö innan jag får vaccinet. Det vittnar om dålig kompetens.  Det känns som att man straffas för att man inte har bankid, säger Jan Nilsson.

Även Harry Öhman, 74, från Luleå delar frustrationen.

– Jag började att ringa i tisdags. Det var upptaget till mitt på dagen. Sen fick jag meddelandet att det var fullt. Jag får inte något besked om att jag en står på en uppringningslista. Man trampar luft och vet inte riktigt vad som händer. Man får en desperat känsla i sig, säger han.

Och just en känsla av falsk förhoppning delar de som vi har pratat med. Stig och Solveig från Porsön i Luleå känner sig lurade. De har ringt i över en och en halv veckas tid.

– Efter 14 månader i karantän. Jag blir så frustrerad att det inte går att beskriva. Jag mår nästan sämre av det här än perioden bak i tiden. Då fanns det hopp, och när vi fick kallelsen och kunde vi andas ut. Vi skulle äntligen kunna röra på oss som vanligt folk men så blev det inte, säger Stig Aspholme.

Han och de andra tycker att systemet skulle kunna förbättras.

– De hade varit bättre om man skulle kunna uppge namn och telefonnummer att ringa upp på. Istället måste vi bevaka telefonen dagligen. En sån stor organisation måste klara av en sån här enkel logistik. De har våra personuppgifter och journaler men klarar inte av att motringa. Det är väldigt konstigt, säger Stig Aspholme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!