Swedish Lapland visitors board satte 2010 ett mål att på tio år fördubbla omsättningen inom turismen i området, alltså Norrbotten tillsammans med Skellefteå och Sorsele, från dåvarande 4,1 miljarder kronor till 8,2 miljarder kronor. Med drygt ett år kvar är målet i sikte.
2017 omsatte regionen 7,1 miljarder kronor och växte med 6 procent från året före. För att klara målet behöver tillväxten för 2019 och 2020 vara ungefär 8 procent på helårsbasis.
Sommarens omsättning i Swedish Lapland ökade mer än så – med 14 procent. Det går att jämföra med en omsättningsökning på 7 procent i riket i stort för samma period.
En region där turismen ökat stadigt är Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix och Övertorneå – som tillsammans samlas i destinationsbolaget Heart of Lapland.
– Vi ser att vi det skapas fler och fler anledningar för turister att resa hit, även sommartid. Där är fisket en anledning, där vi är ledande inom laxfiske i outbyggda älvar. Vi har gått från att vara en rätt klassiskt vinterresmål till att erbjuda aktiviteter året runt, säger Anneli Olovsson, vd för Heart of Lapland.
Hon har goda förhoppningar om att vintersäsongen ska överträffa tidigare år.
– Vi tror att det kan bli en av de bästa vintersäsongerna på länge. Resetrenderna och trycket i regionen tyder på det. När vi gick ut och tog upp anmälningar från turoperatörerna vi arbetar med för en visningsresa blev det fullbokat på en timme. Det visar hur efterfrågat Swedish Lapland och Heart of Lapland är och att det är ett stort intresse för det utbud vi har.
Utöver de klassiska dragplåstren som norrsken, hundspann och snöskoter finns också andra trender som Anneli Olovsson tror kan bli stora i Norrbotten.
– En stor grej för turisterna är att träffa lokalbefolkningen. I Heart of Lapland har vi många familjeföretag inom turismen, och då kommer besökarna väldigt nära lokalbefolkningen och får en väldigt genuin upplevelse. Vi har inte turismanläggningar som är jättekomplex och jag tror att vi ska fokusera på det lyfta fram just det hjärtliga. Internationellt är vi kända för att ha ett fantastiskt bemötande.
Aktiviteter som Anneli Olovsson tror kan växa är bland annat vandring och cykling vintertid.
– Och även wellness-trenden är stor nu. Det handlar kanske inte som man tror om att bara besöka en spa-anläggning, utan också om att uppleva saker som naturen och skogen. Många vill också göra något meningsfullt på semestern.