Stora förändringar shoppingvanor på nätet efter corona

Färsk statistik från Klarna visar hur svenska konsumenter har förändrat sitt shoppingmönster på nätet under de senaste veckorna. De åtgärder som vidtagits för att minska spridningen av coronaviruset har gett stora effekter på vad, hur och när vi handlar online.

De åtgärder som vidtagits för att minska spridningen av coronaviruset har gett stora effekter på vad, hur och när vi handlar online.

De åtgärder som vidtagits för att minska spridningen av coronaviruset har gett stora effekter på vad, hur och när vi handlar online.

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Norrbotten2020-04-06 08:07

– Svenskarna verkar handla mer på arbetstid än normalt när de jobbar hemifrån, och det är särskilt tydligt att många verkar passa på att shoppa under lunchtimmen på hemmakontoret, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

När allt fler svenskar har börjat spendera mer tid i hemmet under de senaste veckorna så har köpen börjat fördelas mer jämnt under veckan, och även under dygnets timmar. 

– Det är också tydligt att lördagar har fått ett litet uppsving, som annars är dagen det handlas betydligt mindre på nätet än den övriga veckan. Detta beror säkerligen på att fler väljer att stanna hemma, och inte besöker fysiska butiker i lika hög utsträckning som tidigare, säger Viveka Söderbäck.

Utvecklingen under de senaste veckorna har  påverkat vilka varukategorier som svenskarna väljer att spendera sina pengar på, och det finns tydliga skillnader mellan olika konsumentgrupper. Unga konsumenter mellan 18 och 35 år har börjat prioritera kategorin underhållning, som böcker, filmer och musik, mer under de senaste veckorna, medan de som är mellan 36 och 55 år istället framförallt föredrar hem och trädgård i högre utsträckning. Något som de båda åldersgrupperna har gemensamt är att andelen köp av barnprodukter ökat. Konsumenter som är 56 år eller äldre har börjat fokusera sin näthandel på vardagsinköp inom mat och dryck och hälsa och skönhet. Män har framförallt börjat spendera en allt större del av plånboken på vardagsinköp av mat och dryck medan det bland kvinnor är andelen köp av barnprodukter som ökat mest.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!