Stadigt uppåt för digitala mathandeln

Trenden håller i sig. Fler och fler väljer att plocka ihop sin matkasse på nätet. ”Det är en stadig ökning”, säger Peter Möller, stormarknadschef Coop Storheden.

Beställning. Det är Samhall som kör ut varorna som beställs av Coop Norrbottens kunder i Luleå. Josefine Björklund packar kassarna.

Beställning. Det är Samhall som kör ut varorna som beställs av Coop Norrbottens kunder i Luleå. Josefine Björklund packar kassarna.

Foto: Stellan Mäki

Norrbotten2016-03-05 06:00

Enligt siffror för det fjärde kvartalet 2015 från Svensk Digital Handel så ökar intresset för att handla mat på nätet. Livsmedelsförsäljningen i Sverige steg med 35 procent jämfört med samma period året innan.

Peter Möller, stormarknadschef Coop Storheden intygar att siffrorna för Sverige följer samma positiva utveckling som hans egen.

– E-handeln har tagit hygglig fart under det senaste året för oss. Det kanske beror på att folk upptäcker att det är ett bekvämt sätt att handla. Sedan är kanske konkurrensen inte så där jättetuff heller, säger han.

Coop Storheden levererade 600 beställningar i januari förra året. I år för samma period är siffran 700.

– Januari är generellt en dålig månad för handeln så jag skulle vilja påstå att vi nu ligger på runt 740 beställningar per månad. Kurvan går uppåt hela tiden och vi har ökat med 15 procent, ­säger Peter Möller.

Värdet i varukorgarna som Coop Storheden säljer via ­e-handel har ett snittpris på 800 kronor. En summa som varit oförändrad under lång tid. Den totala omsättningen som e-handeln utgör är 800 000 kronor i månaden.

– Om man tittar ett år till baka så ökar den stadigt men är fortfarande en liten del av den totala försäljningen, ­säger Peter Möller.

Enligt Svensk Digital Handel så ökade även försäljningen av middagslösningar med 25 procent och försäljningen av lösplock med 46 procent under samma period.

För Coop Storheden har de färdiga middagslösningarna med recept och ingredienser, som exempelvis ­Linas Matkasse, varit oförändrad under lång tid.

– Det kan röra sig om 2–3 upp 10 stycken per vecka och på den nivån har det legat hela tiden, säger Peter Möller.

ICA Maxi på Storheden ­noterar också samma posi­tiva utveckling. Enligt butiks­chefen Andreas Spinell hade e-handeln ICA Maxis del en nedgång i samband med byte av dataplattform för försäljningen.

– Men nu ser vi att det ökar igen och jag är övertygad om att kommer att bli en markant ökning, säger han.

Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, tror att e-handeln med livsmedel har stora möjligheter att fortsätta växa.

– Tillväxten sker förvisso från låga nivåer eftersom dagligvaruhandeln traditionellt inte har varit digitaliserad i samma utsträckning som andra detaljhandelsbranscher, men i gengäld finns en stor tillväxtpotential, säger han i ett pressmeddelande.

Digital mathandel i Sverige

Tio i topp: de vanligaste livsmedlen som köps via e-handel

Torrvaror (pasta, gryner,frukostflingor etc) 47 procent.

Frukt, grönsaker 34 procent.

Choklad/konfektyr 33 procent.

Mejerivaror 32 procent.

Kött, fisk, ägg, charkuterier 32 procent.

Hushållsvaror (hushållspapper, tvättmedel etc) 32 procent.

Konserver 31 procent.

Alkoholfria drycker 25 procent.

Hela middagslösningar 24 procent.

Frysvaror 24 procent.

Undersökningen gjordes 2015 via en webbenkät där 2 074 personer svarade. Källa: Svensk Digital Handel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om