Robert Savela är avdelningsordförande för Transportarbetarförbundet i Norrbotten och anser att E10:an åtminstone borde ha 2+1 körfält.
– Det är ändå 42 mil den sträcker sig. Den går genom småbyar med en belastning på 2 000 till 4 000 fordon per dygn och behöver dras om, säger han.
Savela berättar att många medlemmar upplever ett stort obehag över att möta andra lastbilar på E10:an.
– Man vet inte om de kommer att hålla sig på vägen eller inte. Det är många utländska aktörer, och man vet inte om de har körkortet som krävs eller kunskap och kompetens att köra på de här vägarna.
Han har själv erfarenhet som yrkeschaufför att köra på E10:an och säger att den är svårkörd. Den kan vara gropig, bitvis i väldigt dåligt skick, mörk, dåligt markerad och smal.
– Jag brukar säga så här: E10:an är smalare än Kungsgatan som går igenom Stockholm och ingen skulle drömma om att köra 80 eller 90 på den vilket du gör efter E10:an, säger han.
Stora investeringar har gjorts på vägen som Savela kallar "en viktigt navelsträng genom Norrbotten" men han menar att de investeringarna endast är plåster på såren.
– Det är bara kosmetiska förändringar som inte förbättrat eller gjort den säkrare, säger han.
– Vägen är på vissa delar sex meter bred och en lastbil är ändå 2,6 meter bred. Risken är stor att speglarna smäller ihop när lastbilar möts.
Savela är kritisk till det bristande intresset att satsa på Norrbotten.
– I Stockholmsområdet har man investerat 85 miljarder på tre projekt som ska vara viktiga för hela landet. Men infrastruktursatsningarna har varit synnerligen blygsamma här. Det är mycket märkligt med tanke på de enorma tillgångar och de ekonomiska resurser som Norrbotten tillför landet.
Även tillväxten hotas, menar Savela. Risken finns att företag drar sig för att satsa i norr på grund av de många stopp som olyckorna på E10:an orsakar.
– Det är kostsamt för åkerierna som drabbas när de inte klarar av att leverera i tid.
– Till syvende och sist har du ett chaufförsansvar. Även om svenska och utbildade chaufförer tar sitt ansvar så finns det andra trafikanter som kanske inte gör det, säger Robert Savela.