Satsar på mötesfritt är målet

Trafikverket Region Nord vill bygga vidare med mitträcke på E 4.320 miljoner satsas fram till 2015.Då återstår bara cirka tre mil på läns-E 4 som inte är mötesfri.

Foto: Håkan Zerpe
SPARAR LIV. Om de mest trafikerade 90-sträckorna längs Europa- och riksvägar i Sverige byggs om till mötesfria sparas 25 liv per år.

Foto: Håkan Zerpe SPARAR LIV. Om de mest trafikerade 90-sträckorna längs Europa- och riksvägar i Sverige byggs om till mötesfria sparas 25 liv per år.

Foto: Håkan Zerpe

Norrbotten2012-10-27 06:00

Enligt Trafikverket kan 25 liv per år räddas om man bygger om de mest trafikerade 90-vägarna som inte är mötesfria. Antalet svårt skadade reduceras med 130.

Med mest trafikerade menas här Europa- och riksvägar som har en trafikintensitet på minst 4.000 fordon per dygn.

Bygga om
1.000 mil 90-väg är i nuläget inte mötesseparerade. Att bygga om 200 mil av dessa, antingen med mitträcke eller till motorvägsstandard, skulle alltså få stor effekt på antalet omkomna och svårt skadade i trafiken.

När en högtrafikerad väg görs mötesfri bedöms dödligheten minska med 80 procent.

Att sänka hastigheterna är ett annat sätt att få ner de svarta talen.

I Norrbotten har arbetet fokuserats på E 4, länets pulsåder inom vägtrafiken. Trafikverket Region Nord har sänt in ett förslag till sin centrala motsvarighet för fortsatta investeringar på E 4.

-  Vi hoppas och räknar med att få igenom förslaget, säger Arnold Vonkavaara, Trafikverkets regionchef för Norrbotten och Västerbotten.

Dyrast att bygga om är Boviken-Rosvik, cirka 15 kilometer. Trafikplatser drar upp kostnaden.

Inom Kalix kommun drar satsningen på mötesfri E 4 iväg till 139 miljoner kronor.

Hela Trafikverkets nya paket är klart 2015. Då återstår i Norrbotten drygt tre mil E 4 att bygga om.

Det gäller i första hand den smala delen kring Sangis och Säivis. Där blir arbeten och kostnader relativt höga eftersom vägen måste breddas. På andra delar av E 4 är vägen redan tillräckligt bred för att rymma 2+1 filer.

Också en sträcka Salmis-Haparanda ingår i slutforceringen.

-  Det finns en planering för de sista delarna, framhåller Arnold Vonkavaara.

Riksväg 97
97:an Boden-Luleå är ytterligare ett prioriterat objekt. Där invigdes nyligen delen Boden-Sävast. Framkomligheten och säkerheten har tagit ett rejält kliv framåt och omdömena är så långt mycket positiva. En mindre bra placerad busshållplats i Södra Svartbyn är dock under luppen.

Förskott
För Boden-Luleåavsnittet återstår Sävast-Södra Sunderbyn, 12,5 kilometer, till ett pris av 165 miljoner kronor. Byggstarten planeras till 2016, men resonemang pågår mellan kommunerna om att förskottera pengar för tidigareläggning av projektet.

-  Alla förskotteringar måste prövas av regeringen, påpekar Arnold Vonkavaara.

Här är de sträckor som är aktuella fram till 2015.

Kinnbäck-Jävre, 35 miljoner kronor. Klart 2013.

Boviken-Rosvik, 120 miljoner. Klart 2015.

Förbi Nickbyn, 10 miljoner. Klart 2013.

Förbi Börjelslandet, 17 miljoner. Klart 2014.

Åkroken-Rolfs, 30 miljoner. Klart 2013.

Rolfs-Björkforskorsningen, 55 miljoner. Klart 2013.

Kalix-Lappbäcken. 54 miljoner. Klart 2014.

I Västerbotten återstår sex-sju mil av E 4 att göra mötesfri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!