Enligt Trafikverket kan 25 liv per år räddas om man bygger om de mest trafikerade 90-vägarna som inte är mötesfria. Antalet svårt skadade reduceras med 130.
Med mest trafikerade menas här Europa- och riksvägar som har en trafikintensitet på minst 4.000 fordon per dygn.
Bygga om
1.000 mil 90-väg är i nuläget inte mötesseparerade. Att bygga om 200 mil av dessa, antingen med mitträcke eller till motorvägsstandard, skulle alltså få stor effekt på antalet omkomna och svårt skadade i trafiken.
När en högtrafikerad väg görs mötesfri bedöms dödligheten minska med 80 procent.
Att sänka hastigheterna är ett annat sätt att få ner de svarta talen.
I Norrbotten har arbetet fokuserats på E 4, länets pulsåder inom vägtrafiken. Trafikverket Region Nord har sänt in ett förslag till sin centrala motsvarighet för fortsatta investeringar på E 4.
- Vi hoppas och räknar med att få igenom förslaget, säger Arnold Vonkavaara, Trafikverkets regionchef för Norrbotten och Västerbotten.
Dyrast att bygga om är Boviken-Rosvik, cirka 15 kilometer. Trafikplatser drar upp kostnaden.
Inom Kalix kommun drar satsningen på mötesfri E 4 iväg till 139 miljoner kronor.
Hela Trafikverkets nya paket är klart 2015. Då återstår i Norrbotten drygt tre mil E 4 att bygga om.
Det gäller i första hand den smala delen kring Sangis och Säivis. Där blir arbeten och kostnader relativt höga eftersom vägen måste breddas. På andra delar av E 4 är vägen redan tillräckligt bred för att rymma 2+1 filer.
Också en sträcka Salmis-Haparanda ingår i slutforceringen.
- Det finns en planering för de sista delarna, framhåller Arnold Vonkavaara.
Riksväg 97
97:an Boden-Luleå är ytterligare ett prioriterat objekt. Där invigdes nyligen delen Boden-Sävast. Framkomligheten och säkerheten har tagit ett rejält kliv framåt och omdömena är så långt mycket positiva. En mindre bra placerad busshållplats i Södra Svartbyn är dock under luppen.
Förskott
För Boden-Luleåavsnittet återstår Sävast-Södra Sunderbyn, 12,5 kilometer, till ett pris av 165 miljoner kronor. Byggstarten planeras till 2016, men resonemang pågår mellan kommunerna om att förskottera pengar för tidigareläggning av projektet.
- Alla förskotteringar måste prövas av regeringen, påpekar Arnold Vonkavaara.