Så klarar elbilarna den norrbottniska kylan

Heta somrar följs ofta av kalla vintrar och en ny studie visar att kalla temperaturer påtagligt påverkar batterierna i elbilar.

Foto: Sara Simon Borsiin

Norrbotten2018-08-06 17:00

Forskare vid Idaho National Laboratory har gjort en studie där de kollat på hur laddkapaciteten i elbilar påverkas av kyla. Det har de gjort genom mätningar i verkliga förhållanden. I en taxiflotta i New York undersökte de hur lång tid det tog att ladda flottans bilar, vilka var av märket Nissan Leaf.

När det var 25 grader varmt i luften hann bilen ladda sitt batteri till 80 procent på en halvtimme. När det istället var minus 9,4 grader kallt hann batteriet endast fyllas 36 procent på samma tid. I Norrbotten kan temperaturerna skilja sig väldigt mycket mellan vinter och sommar, ibland över 60 grader (från minus 30 till plus 30). I undersökningen som gjordes med temperaturerna i New York visade det sig att det tog tre gånger så lång tid att ladda bilden om det var kallt ute, jämfört med om temperaturen var mild.

Dock menar inte forskarna att man inte ska backa från elbilar av just denna anledning, både bensin- och dieselförbrukningen ökar också när det är kyligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!