Transportstyrelsens nya siffror visar att 25.838 av de ungefär 110.000 - 120.000 yrkesverksamma lastbilsförarna som omfattas om kravet om yrkeskompetensbevis har gått fortbildningen. Av dem hade drygt 16.000 betalat och fått ut beviset.
– Som branschorganisation för åkarna har vi ända sedan fortbildningskravet infördes tagit ett stort ansvar i arbetet med att informera om kravet och att utbilda. Vi ser att man är på bollen, vissa ligger bra till och har redan gjort färdigt. Men nu börjar det bli riktigt bråttom, säger Mats Andersson utbildningschef i Sveriges Åkeriföretag.
För buss infördes kravet på yrkeskompetensbevis redan i september 2008 och bussbranschen har utan några större problem kunnat anpassa sig efter de nya reglerna. För lastbil infördes kravet 2009 men de som redan hade körkortsbehörighet kunde fortsätta köra i fem år innan de behöver gå fortbildningen för yrkeskompetensbevis. Syftet med lagändringen är att höja kompetensen hos yrkesförarna. En anledning till att så många yrkesförare fortfarande inte gått utbildningen kan vara skillnaden i branschernas struktur. Godstransportnäringen, med många små företag, jämfört med bussbranschens stora aktörer, kan ha svårare att släppa iväg personalen på den 35 timmar långa utbildningen. För mindre åkeri kan det också vara en stor kostnad att utbilda alla förare. Hinner inte alla yrkesförare genomgå kursen och få yrkesbevis kan det få stora konsekvenser. Transportstyrelsen har meddelat att de inte kommer att bevilja undantag från kravet på yrkeskompetensbevis.
– Som det ser ut nu är det många kvar som behöver gå fortbildingen, hur många det är kvar i Norrbotten är svårt att säga, säger Dick Sundberg, på Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd i Luleå.
De flaggade i höstas om att åkerierna behöver anställa ungefär 1.700 personer det närmsta sex månaderna. Nio av tio åkeriföretag uppgav dessutom i Åkeribarometern för det sista kvartalet av 2015, att de märker av en brist på yrkesförare.
– Det handlar framförallt om mindre åkare som drar sig från att ubilda yrkesförare om de sedan går till ett annat åkeri. Sen finns det de som väntat in i det sista med att skicka förarna på utbildining.
Konsekvenserna blir troligen föreseningar av gods tror Dick Sundberg:
– Det kommer att bli svårt att få ut godset i tid. Still kommer det inte att stå – men det kommer inte att kunna levereras på samma sätt som tidigare i och med förarbristen.
Läs mer: På kurs mot ett yrkesförarbevis