På torsdagen gick det inte att komma åt regionens hemsida eller regionens intranät efter en IT-krasch. Alla bokade besök under dagen ställdes in och berörda patienter kommer att kontaktas för att få boka en ny tid.
Systemet låg nere i nästa två timmar och strax efter 16 på torsdagen hade regionen börjat få i gång systemet igen.
– Felet är lokaliserat och åtgärdat men det finns en del följdfel som har uppstått med system som startats om för att komma på banan igen, säger Anders Nordin, IT-direktör på regionen.
Enligt honom skulle det ta ytterligare en stund innan man var helt säker på att alla delar av systemet fungerade som det ska.
– Det kan röra sig om en timme till. Vår grundrekommendation att patienter som är bokad inte kommer in eftersom det finns lite efterdyningar kvar av det här.
Vet ni vad det var som orsakade kraschen?
– Ja, vi har en produkt i vårt nätverk som hakade upp sig och då skulle en redundant lösning gått i gång, men den gjorde inte det så det blev stopp i trafiken in till våra IT-system.
Vad kommer ni att göra för att det här inte ska hända igen?
– Som alltid blir det alltid en ordentligt grundlig incidentrapport på det här och analys, Grundregeln i sådan här sammanhang är att ha övat på sådana här scenarier och vi har testat olika scenarier, men just den här gången gick inte backuplösning i gång som det var tänkt.