Så här skriver Region Norrbotten på hemsidan:
"Det är problem med telefonisystemet Call Me just nu. Om du försöker ringa 1177 eller till Region Norrbottens hälsocentraler, tandvårdskliniker, psykiatrin m.m. är det bara tyst. Felet beror på en stor störning hos leverantören TDC."
Pressansvarig för Region Norrbotten, Emma Bergström Wuolo, säger att de jobbar på problemet.
– Som det står på hemsidan. Det är ett fel hos leverantören, säger hon och fortsätter:
– Det är klart att det är väldigt prioriterat. Det är ju ett viktigt system för oss eftersom att många patienter kommer i kontakt med oss där.
Vad får något sånt här för konsekvenser?
– Det är klart att det märks. Vi har ju mer akuta patienter till exempel, som ringer in till hälsocentralerna. De patienterna kommer ju inte fram just nu, säger hon.
Hon poängterar att den som vill nå Region Norrbotten bör gå in på hemsidan
Texten uppdateras
Hur jobbar ni på att rätta till problemet?– Tyvärr så vet jag inte så mycket mer just nu.
Region Norrbottens olika enheter – hälsocentraler, tandläkarmottagningar och vissa enheter på Sunderby sjukhus – alla är de kopplade till telefonsystem Call me, som nu ligger nere.
– Någonting allvarligt har ju hänt. De har ju väldigt stora problem just nu, säger Stefan Lundström som är IT-driftchef på Region Norrbotten.
Han menar att de själva inte kan göra något åt saken, eftersom telefonsystemet Call me inte servas av Region Norrbotten - utan av deras leverantör Tele 2, tidigare TDC.
Uppdaterad 11:19
IT-driftchef Stefan Lundberg meddelar att:
– 1177 den tjänsten håller vi på att koppla om så nu sitter folk och svarar. I övrigt så väntar vi bara på att leverantören ska åtgärda det.
Har ni haft kontakt med leverantören själva?– Inte jag personligen. Jag gissar att de har fullt upp internt. De ha har en hemsida för driftinfo men den funkar inte heller.