Beskedet från regeringen på torsdagen var följande:
Trafikverket har fått uppdraget att utreda förutsättningar för att öka tempot i redan beslutade infrastrukturinvesteringar.
Trafikverket ska också identifiera flaskhalsar i infrastrukturen som kan uppkomma i samband med de stora industrietableringarna som planeras, exempelvis Northvolt i Skellefteå, Hybrit i Gällivare och H2 Green Steel i Boden.
Norrbotniabanan, dubbelspår till Malmbanan, insatser på inlandsbanan och breddning av E 4 kring Skellefteå är exempel som regeringen anser är aktuella. Ytterligare satsningar kan presenteras senare i höst. Luleå hamns stora muddringsprojekt Malmporten kan också vara föremål för utredning.
Utredningen ska redovisas senast 22 november.
– Vi måste öka tempot för att möta de stora industriinvesteringarna i norra Sverige. Att tidigarelägga infrastruktursatsningar är smart jobbpolitik och kan vara en viktig del i att snabbare nå målet att bli världens första fossilfria välfärdsland, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Initiativet välkomnas av Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S).
– Malmbanan är jätteviktig. Det är mycket som kommer att transporteras efter järnväg. Sedan har vi de större vägarna, E 4 och E 10, som också är viktiga. Det brådskar med kapacitetsförstärkning för att motverka trånga sektorer, säger han.
Men Claes Nordmark anser att regeringen behöver göra ännu mer för att hjälpa små kommuner som Boden och Gällivare, som står inför stora utmaningar. Kommunledningen har inlett en dialog med regeringskansliet.
– Det här positiva beslutet från regeringen behöver följas av fler. Vi föreslår införandet av en form av samhällsomställningsstöd riktat till kommuner som ska ta emot stora etableringar av ett nationellt intresse. Det är en enorm utmaning för en kommun av Bodens storlek att hantera investeringar kopplat till H2 Green Steels stålverk. Här behöver vi ett direkt riktat ekonomiskt stöd från staten till berörda kommuner och det måste gå undan, säger Nordmark.
Hur mycket pengar anser du att staten behöver bidra med?
– Det är svårt att säga. Men inledningsvis för att skala upp projekteringsarbetet i Boden och Luleå skulle vi behöva i storleksordningen 150 miljoner.