Avsiktsförklaringen omfattar kommunerna Boden, Luleå, Kalix och Haparanda. Med på tåget är även Trafikverket Region Nord, länsstyrelsen, landstinget och Kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten, gamla Länstrafiken.
Avsiktsförklaringen har tagits fram för att visa att samstämmighet finns. Samarbete och enighet är nämligen ett måste för att klara finansiering, åtgärder inom området infrastruktur och andra kommunala åtaganden.
Över gränsen
Målet är att trafiken ska bli gränsöverskridande. På finska sidan har man inte hunnit lika långt när det gäller att träffa avtal mellan intressenterna på östra sidan om gränsen. Arbete pågår, oklart när detta kan vara färdigt.
Men i planen ingår att skapa persontrafik Luleå-Boden-Kalix-Haparanda-Torneå och vidare ner till Uleåborg. Avstickare mot Rovaniemi kan också bli verklighet.
Infrastruktur
Konkreta åtgärder som ska genomföras är investeringar i statlig infrastruktur för persontrafik, investeringar i kommunala resecentrum med tillhörande serviceytor samt finansiering och beställning av trafik.
Ansvar och finansiering har delats upp så här:
¤ Kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten arbetar tillsammans med kommunerna för att trafikera Luleå-Haparanda från tidtabellsskiftet 9 december 2014.
¤ Kommunerna längs sträckan ansvarar för planering, projektering och byggande av nödvändiga investeringar i resecentrum/stationsbyggnader med tillhörande serviceytor.
¤ Trafikverket blir sammanhållande part för att hitta en finansiering. Det gäller projektering och genomförande av persontrafik med nödvändiga åtgärder för trafiken, exempelvis plattformar, väderskydd och trafikinformation.
Arbetet påbörjas redan i år med ta fram beslutsunderlag och fatta vissa beslut.
Planering
Under 2013-2014 kommer de mer handfasta åtgärderna att utföras som byggnationer av resecentrum och perronger.
Norrtåg har option på att vara huvudman för trafiken.