Under tre års tid har den så kallade flygbilen inneburit fasta anslutningsresor till Luleå Airport från Haparanda, Övertorneå, Älvsbyn och Jokkmokk. Verksamheten har finansierats av Trafikverket, som stått för cirka sextio procent av den totala kostnaden, samt Region Norrbotten och kommunerna genom regionala kollektivtrafikmyndigheten.
I oktober i år upphörde verksamheten trots att den beskrivits som kostnadseffektiv. Enligt riksdagsledamoten Mattias Karlsson kan Trafikverket inte fatta beslut om fortsatt avtal innan man tagit del av det nya regleringsbrevet. Han tycker att det är viktigt att någon bevakar frågan.
– Det är en mycket viktig verksamhet för att förbättra tillgängligheten för Jokkmokk, Älvsbyn, Övertorneå och Haparanda. Jag hoppas att Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är beredd att engagera sig i frågan så att verksamheten snarast kan återupptas, säger Mattias Karlsson.
Även intresseorganisationen Destination Jokkmokk – som säljer in kommunen som resmål till reseoperatörer i Europa – har engagerat sig i frågan i en skrivelse till Trafikverket.
– Det är olyckligt att det brister i kontinuiteten. Transfer är vår akilleshäl och vi behöver verkligen flygbilen, säger Cecilia Lundin, affärsutvecklare.
Även Mattias Karlsson pekar på vikten av kontinuitet och han hoppas nu att infrastrukturminister Tomas Eneroth "ger en tydlig signal så att Trafikverket våga skriva avtal även innan regleringsbrevet".