Optimism efter digital satsning

Norrbottens-Kuriren tappade i upplaga under 2013. Men efter storsatsningen på digitalt innehåll säljs nu fler prenumerationer än någonsin, enligt chefredaktör Mats Ehnbom.

Norrbotten2014-02-21 18:23

På fredagen publicerades Tidningsstatistiks upplagesiffror för 2013. Norrbottens-Kuriren är en av många tidningar som har minskat pappersupplagan. Tidningen, som har en upplaga på 17.900, har tappat 600 exemplar under 2013 och minskat med 3,2 procent. Chefredaktör Mats Ehnbom ser det som en naturlig utveckling att pappersupplagan minskar för landets tidningar.

– Övergången från papper till digital mediekonsumtion pågår i hela världen. Just nu når vi fler norrbottningar än någonsin tidigare tack vare våra digitala kanaler och vår satsning på tv. Att papperstidningen sakta minskar är förväntat, säger han.

Även andra tidningar i länet tappar. NSD med en upplaga på 30.100 exemplar har tappat 900 exemplar och Piteå-Tidningen med 14.500 exemplar har förlorat 300 prenumeranter. I Haparanda visar däremot Haparandabladet en ökning med 100 exemplar och når därmed 3.800 exemplar totalt.

Mats Ehnbom ser optimistikt på framtiden, främst på grund av satsningar på nätet.

– Just nu säljer vi fler prenumerationer än någonsin, och förklaringen är naturligtvis att vi genomfört vår stora satsning på digitalt innehåll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!