Oklart hur många kronor som rullar in till länet

Trafikverket får 800 miljoner kronor extra av regeringen för 2011 i ett järnvägspaket.
Hur mycket som kommer Norrbotten till del är oklart.
Flera mötesstationer nämns som en del i satsningen.

I TID. Kanske kan regeringens 800 miljoner kronor i järnvägspaketet bättra på tågens tidspassning. Hur mycket som kommer länet till del av satsningen är dock oklart i dagens läge.

I TID. Kanske kan regeringens 800 miljoner kronor i järnvägspaketet bättra på tågens tidspassning. Hur mycket som kommer länet till del av satsningen är dock oklart i dagens läge.

Foto: Håkan Zerpe

Norrbotten2011-04-09 06:00

Allianspartiernas ledare framförde budskapet om pengarna vid ett besök på Trafikverket under fredagen.

Pengarna innebär en femtonprocentig ökning av anslaget för 2011, enligt regeringen.

Bakgrunden är flera rapporter om behov av ökade åtgärder inom järnvägssektorn. Och naturligtvis kaoset på järnvägarna i vinter.

Här är paketet:

n Ökat underhåll för att minska störningar i trafiken. Exempelvis för växlar i utsatta lägen. Växlar ska också kunna förses med värmeslingor i syfte att minska vinterproblemen.

n Trimningsåtgärder, exempelvis signalsystem och fler mötesstationer så att dagens spår kan utnyttjas maximalt. Näringsminister Maud Olofsson nämner speciellt mötesstationer på Malmbanan i en TT-intervju.

n Ökade reinvesteringar. Regeringen vill öka takten på att byta ut gamla delar av järnvägsinfrastrukturen.

Inget nollsummespel
Regeringen lovar i sitt järnvägspaket att satsningen på 800 miljoner kronor inte ska försvinna genom neddragningar i annan verksamhet inom järnvägssektorn.

Arnold Vonkavaara, regionchef på Trafikverket, säger:

-  Glädjande, välkommet och intressant att vi får de här signalerna om pengar. Vi har många behov, listan är lång men vad det här innebär för regionen är för tidigt att säga.

Önskelista
Har du någon egen önskelista för Norrbottens del?

-  Vi har stor expansion inom gruvnäringen i fråga om järnvägar och landsvägar och vi vill gärna möta de behoven.

Med tanke på att Trafikverket har åtminstone åtta projekt med förlängningar eller nya mötesstationer på Malmbanan kan de 800 miljonerna bli intecknade snabbt, lokalpatriotiskt sett.

Mer järnväg
Leif Pettersson (S), Boden, sitter i riksdagsdagens trafikutskott. Det behövs betydligt mer pengar till underhåll, anser han. 800 miljoner är inte mycket pengar i infrastrukturgenren.

-  Det är bra att vi underhåller mer, men det löser inte järnvägens problem för där är problemet kapaciteten. Och då måste man bygga mer järnväg. Här uppe handlar det om Norrbotniabanan, bygga ut Malmbanan mer än bara med mötesstationer och även se över möjligheterna med en järnväg mellan Svappavaara och Kaunisvaara.

Några kommentarer:

"Det är hög tid att städa upp i avregleringsträsket, säger Sekos förbundsordförande Janne Rüden som dock välkomnar satsningen."

Miljöpartiet tycker att 800 miljoner är bättre än ingenting. Men:

"Om man ska få ordning på järnvägen måste man satsa på spårkapaciteten. Man måste helt enkelt bygga mer järnväg. Regeringen gör tvärtom och prioriterar vägar", säger miljöpartiets Peter Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!