– Under pandemin var det vissa branscher som drabbades extra hårt, de ökade drivmedelspriserna slår bredare. Samtidigt ser vi inte att Almis utlåning minskat ännu, men vår roll är ju också att komplettera bankerna, säger Fredric Genberg, vd för Almi Nord.
Andelen bankkontorschefer som tror på en försämrad konjunktur på kort sikt har, enligt undersökningen, gått från 17 procent i december månads mätning till 60 procent i mars. I föregående mätning trodde 46 procent på en förbättrad konjunktur på kort sikt. Den siffran har nu sjunkit till 11 procent. På lång sikt tror 58 procent på en försämrad konjunktur, jämfört med 11 procent i föregående mätning.
– Det finns många utmaningar som kan leda till en viss sättning i konjunkturen. Bland annat verkar bristen på råvaror och komponenter, men också arbetskraft, tillväxthämmande. Samtidigt ser vi att kriget i Ukraina driver på hållbarhetsomställningen. Det är möjligt att den gröna utlåningen tar ökad fart på sikt och kanske ersätter en del av den tidigare utlåningen, säger Fredric Genberg.
En tredjedel av bankerna ökar sin utlåning, vilket är klart färre än föregående kvartal. Det är även färre bankkontor som tror att utlåningen kommer att fortsätta öka.
Andelen bankchefer som bedömer att det är något svårare att få lån ökar från fem procent i förra kvartalet till 17 procent.
Syftet med Almi Företagspartners Låneindikator är att skapa ett unikt mått som i ett tidigt skede ska förutsäga vart den svenska konjunkturen är på väg. Undersökningen är baserad på telefonintervjuer med 100 bankkontorschefer i hela landet som väljs ut genom ett obundet slumpmässigt urval. Bankkontorens företagsutlåning går huvudsakligen till små och medelstora företag. Utlåning till storföretagen hanteras ofta av bankerna centralt. Den senaste undersökningen är baserad på telefonintervjuer under perioden 8 mars–21 mars 2022. Undersökningen genomförs varje kvartal av Origo Group på uppdrag av Almi ab.