Norrtåg AB har gjort klart med tre nya tåg av modellen X52 Regina till sin fordonsflotta. Som en av finansiärerna är det nu klart att Region Norrbotten övertar borgensåtagandet för motsvarande 49,4 miljoner kronor för tåget som ska trafikera sträckan mellan Luleå och Haparanda.
Regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) menar att det finns en politisk enighet kring beslutet om både hyresavtal och borgensåtagande för fordonet. Och det innebär ett steg närmare trafik hela vägen till Haparanda.
– Nu är det oerhört viktigt att det inte blir långbänk med anslutningen till Finland. För att vi ska få ett bra passagerarunderlag är det viktigt att knyta ihop banorna, säger Nils-Olov Lindfors (C).
Kostnaden för en ny bro eller renovering av den befintliga järnvägsbron ska i så fall delas lika mellan Sverige och Finland. Men det är inte den enda finansieringen som behöver säkras. Nils-Olov Lindfors (C) är fortfarande inne på att det behövs ett statligt stöd för att klara driften på Haparandabanan.
– Vi tar in pengar genom ökade bränsleskatter för att vi ska lära oss att åka kollektivt. Jag tycker att staten ska gå in och säkra driften av kollektivtrafiken med ett kollektivtrafikstöd utöver det stödsystem som finns i utjämningssystemet.
Utan statliga miljoner?
– Passagerarunderlaget vet vi inte säkert, så vi måste ta höjd så att vi är säker på finansieringen av driften. Vi jobbar på olika plan med det.
Sträckan från Luleå till Haparanda ska vara helt klar i september 2020. Våren 2021 ska persontrafiken vara igång, enligt planen.
Nu byggs ett nytt resecentrum i Kalix och trafikverket uppdaterar signalsystemet längs banan.
Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten har börjat titta på hur tidtabellen för persontrafiken ska se ut. I mars 2020 ska man lämna in den färdiga versionen.
– Vi ska anpassa den för dagspendlare, för till exempel studenter i Kalix som ska vara i Luleå 8.15 eller för sjukresor och byten till Umeå. Vi har tittat på det här i flera år, men i mars kommer vi att lämna in tidtabellen, säger Charlotte Reinholdt från RKM.
Just nu ingår inte Morjärv i planerna på persontrafik, men Kalix kommun planerar en ansökan om pengar från tillväxtverket för att möjliggöra på- och avstigning där.
– Vi har lyft frågan i regionen och för RKM och ingen ställer sig negativ till det. Tåget kommer ändå sakta in genom Morjärv, så det blir inget långt stopp och det kommer ge bättre möjligheter för resenärer även från Överkalix, säger Tommy Nilsson (S), kommunalråd i Kalix.