Nya rekord för besöksnäringen

Besöksnäringen slår nya rekord. Under 2016 omsattes hela 6,5 miljarder kronor i Swedish Lapland. Här är kommunerna det gick bäst för.

Laxfiske i Norrbotten.

Laxfiske i Norrbotten.

Foto: Stuart Davis

Norrbotten2017-08-23 14:58

Det går bra för turistföretagen i norra Sverige, som brukar kallas Swedish Lapland. Bäst utveckling hade Älvsbyn, med 20 procent högre omsättning 2016 än 2015 enligt TEM, turistekonomisk modell. Pajala ökade 18 procent och i Överkalix ökade omsättningen med 12 procent.

­– Utmärkande för det senaste året är att även många destinationer på landsbygden visar en stark utveckling. Flera nya reseanledningar har skapats och nya företag har startats som attraherar allt fler långväga besökare, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

I östra Norrbotten har många arbetat för att förlänga besökssäsongen så att mer kan bokas året runt. På så vis har fler kunnat anställas på helårsbasis. En annan faktor är det ökande antalet resenärer som själva tar sig runt i länet. Det visar sig bland annat i den ökade omsättningen hos campingar där, men också övriga regionen.

I Pajala kommun omsatte besöksnäringen 149 miljoner kronor under 2016, 23 miljoner mer än året innan. Ett företag som växer är Explore the North i Särkimukka.

– En stor del av den ökade omsättningen beror på en längre vintersäsong och en riktad insats mot säsongsförlängning, sommar och höst. Efterfrågan från den internationella marknaden ökar och ger därmed utrymme för expansion. Vi ser ljust på framtiden och har som mål att 2018-2019 omsätta 50 miljoner med ca 10-15 nya helårsanställda, säger Explore the Norths ägare Johan Väisänen.

Under 2016 skapade besöksnäringen totala skatteintäkter på 645 miljoner kronor och en sysselsättningsökning på 9,35 procent jämfört med 2015. Det ger 4068 årsverken i Swedish Lapland. Sedan 2010 har omsättningen ökat med 58 procent.

– Det fina är att en het reseanledning är oberoende av platsens storlek, det handlar snarare om att ha resurser och förmåga att ta tillvara på platsens unika förutsättningar, en förståelse för drivkrafter för resande och marknadskännedom, säger Camilla Bondareva, destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

Omsättning per kommun 2016

Kiruna 673 - 1procent

Gällivare 284 + 0 procent

Jokkmokk 291 + 9 procent

Boden 339 + 9 procent

Älvsbyn 131 + 20 procent

Arvidsjaur 217 + 7 procent

Arjeplog 231 + 7 procent

Piteå 548 + 0 procent

Luleå 928 + 2 procent

Kalix 210 + 9 procent

Överkalix 51,6 - 12 procent

Haparanda 1 204 + 3 procent

Övertorneå 53,5 + 5 procent

Pajala 149,5 + 18 procent

Totalt 6 480 + 5 procent

Snabbfakta

De privata resorna under 2016 svarade för 86 procent av omsättningen. Affärsresenärer står för 14 % av omsättningen i besöksnäringsföretagen.

Swedish Lapland har en mycket stor andel utländska turister och de som ökade mest volymmässigt var från Norge och Tyskland medan Kina är en av de nationer som stod för den procentuellt högsta ökningen.

Antalet årsverken i besöksnäringen har mer än fördubblats sedan 2000.

Under 2016 skedde 3,6 miljoner kommersiella gästnätter.

källa: tem 2016

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!